رندباز رندباز .

رندباز

اينترنت بدون فيلتر به چه كساني تعلق مي گيرد!

اگر به ياد داشته باشيد سال پيش كه اپليكيشن هاي خارجي مانند اينستاگرام واتساپ تلگرام و… فيلتر شد وزير اطلاعات و ارتباطات كشور براي توريست هايي كه به ايران سفر مي كردند سيم كارت هاي بدون فيلتر را توليد كرد تا توريست ها بتوانند بدون استفاده از فيلتر شكن  از اپليكيشن هاي خارجي استفاده كنند. ولي تهيه سيم كارت هاي بدون فيلتر به مرمان كشور ايران تعلق نمي گرفت . هم اكنون سرويس هايي طراحي و عرضه شده مانند سرويس بسته اينترنت بدون فيلتر امام نكته اي كه وجود دارد سرويس بسته اينترنت بدون فيلتر به همه تعلق نميگيرد و مختص به افراد خاص است كه ما در ادامه مطلب به صورت كامل و واضح از تمامي داشتن شرايط براي خريد بسته اينترنتي بدون فيلتر توضيحاتي خواهيم داد كه مطمئنا اين اطلاعات پاسخ بسياري از سوال هاي بدون جواب شما را خواهد داد.ما قصد توضيحات راجع به فريلنسر ها سيم كارت هاي بدون فيلتر همچنين سرويس بسته اينترنتي بدون فيلتر خواهيم داد.بعد از شهريور 1401 كه به يكباره همه پلتفرم هاي خارجي محدود شدند و امكان دسترسي به آنها تنها از طريق فيلتر شكن وجود داشت؛ ميزان نارضايتي كليه مشتركين سيم كارت دائمي همراه اول و سيم كارت اعتباري همراه اول، ايرانسل و رايتل افزايش پيدا كرد؛ به همين خاطر بازار صحبت در مورد اينترنت طبقاتي داغ شد و بسياري ازكارشناسان و مسئولان شروع به اظهار نظر كردند.

هر چند از نظر مسئولان، خصوصا وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اينترنت طبقاتي به اين معنا كه يك طبقه خاصي از جامعه اينترنت پرسرعت داشته باشند، نخواهيم داشت و همه مردم خاص هستند؛ ولي مساله اين است كه اين نوع اينترنت و دسترسي هاي مربوط به آن كاملا با اينترنتي كه در دسترس عموم مردم خواهد بود؛ متفاوت مي باشد و قرار است؛ امكان دسترسي به آن تنها براي افراد خاصي مهيا گردد.

حال سوال اينجاست كه  اصلا سيم كارت بدون فيلتر چيست و چه كساني يا طبقاتي مي توانند از اينترنت بدون فيلتر استفاده كنند؟

 

سيم كارت بدون فيلتر چيست؟

سيم كارت بدون فيلتر كه در اصل قرار بود در اختيار توريست ها و گردشگراني كه وارد ايران مي شوند؛ قرار گيرد، به آنها اين امكان را مي داد تا بدون هيچ محدوديتي از پيام رسان هاي خارجي مانند واتس اپ، تلگرام و اينستاگرام استفاده كنند. اين سيم كارت ها كه از طريق رومينگ اپراتورهاي داخلي به اينترنت وصل مي شوند، تمامي محدوديت ها را مانند ديگر سيم كارت هاي داخل ايران دارند.

 

اينترنت بدون فيلتر به چه كساني تعلق مي گيرد؟

ايده اينترنت طبقاتي موضوع جديدي نيست و آذري جهرمي در سال 98 گفته بود: " بدون ساماندهي نمي شود موضوع فيلتر شكن ها را بررسي كرد. نمي شود؛ سطح دسترسي براي پزشك، براي استاد دانشگاه يا براي خبرنگار با يك كودك هشت، نه ساله برابر باشد." البته به نظر مي رسد از آن زمان تا كنون اينترنت طبقاتي وارد فاز جديدي شده باشد و اقداماتي براي دسترسي گروه هاي خاص صورت پذيرفته باشد.

در حال حاضر گروه هايي كه مي توانند از اينترنت بدون فيلتر استفاده كنند؛ به شرح ذيل مي باشد:

 

فريلنسرها يا آزاد كارها

آزاد كار يا فريلنسر به شخصيت حقيقي گفته مي شود كه در استخدام شركت يا مجموعه خاصي نيست و به شكل پروژه اي يا پاره وقت و يا به صورت حق الزحمه در داخل كشور براي كارفرمايان مختلف در زمينه توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات و يا كسب و كارهاي ديجيتال فعاليت مي كند.

با توجه به تصويب آيين نامه حمايت از آزادكاران فعال در حوزه اقتصاد ديجيتال، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف شد تا زير ساخت هاي دسترسي به اينترنت پر سرعت و پايدار با سطح دسترسي مناسب افراد اعتبار سنجي شده در پايگاه را فراهم نمايند. بنابراين فريلنسرها يا آزادكارهايي كه اعتبار سنجي شده اند؛ از جمله كساني هستند كه مي توانند از اينترنت بدون فيلتر يا طبقاتي استفاده كنند.

 

گردشگران خارجي

قطعا بعد از فيلتر شدن پلتفرم هاي خارجي مانند اينستاگرام، تلگرام، فيس بوك و واتس اپ يكي از مشكلات و دردسرهاي توريست ها و مسافران خارجي در ايران، نحوه برقراري ارتباط با عزيزان و فالوئرهايشان در خارج از كشور مي باشد. زيرا براي خيلي از اين افراد زندگي بدون اينترنت و يا استفاده از فيس بوك با كمك اين نام مجاز نمي باشد كاملا غير منطقي و محال مي باشد.

موضوع اختصاص سيم كارت بدون فيلتر به گردشگران و توريست ها چند سالي است كه مطرح مي شود كه تفاوت هايي با سيم كارت معمولي ارائه شده از سوي اپراتورهاي موجود در كشور دارد. مثلا اين كه اين نوع سيم كارت به دو زبان عربي و انگليسي اطلاعات مربوط به جاذبه هاي گردشگري ايران را در اختيار استفاده كنندگان قرار مي دهد، به اينترنت دسترسي آسان تري داشته و داراي مالتي مديا، GPS و با قابليت يك Handbook است.

البته در مورد نحوه ارائه و خدمات اين نوع سيم كارت، هنوز اطلاعات دقيقي در دست نيست و امكان دارد در مكان هايي كه توريست ها حضور دارند مانند فرودگاه ها قابل ارائه باشد.

 

اساتيد دانشگاه

يكي ديگر از گروه هايي كه صلاحيت استفاده از اينترنت طبقاتي را دارند؛ اساتيد دانشگاه ها مي باشند كه به نقل از برخي مسئولان، اين گروه از افراد به دليل كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي به سطوح و سرعت بالاي اينترنت نياز دارند كه در طول ماه هاي گذشته فرآيندهاي مربوط به اختصاص اينترنت طبقاتي به اساتيد دانشگاه ها كاملا انجام شده و به زودي به آنها ابلاغ مي شود.

 

خبرنگاران

در واقع از سال 97 بعد از درخواست معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و پيگيري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، كارگروه تعيين مصاديق محتواي محرمانه با ارائه اينترنت بدون فبلتر تعدادي از خبرنگاران موافقت شد كه در حال حاضر تخصيص اينترنت بدون فيلتر نيز كاملا در همان راستا و براي همان خبرنگاران مي باشد.

به طور كلي از نظر بسياري از كارشناسان و فعالان در حوزه فضاي مجازي، اينترنت طبقاتي هيچ توجيه منطقي نداشته و حتي مي تواند منجر به بروز خشم عمومي گردد. زيرا در شرايط كنوني كشور كه تقريبا تمام مشتركين سيم كارت هاي دائمي و اعتباري همراه اول، ايرانسل و رايتل بدون وجود وي پي ان، امكان استفاده از اينترنت بين المللي را نداشته و براي استفاده از اين فضا چه براي كارهاي شخصي و چه براي كسب و كار، مجبور به استفاده از فيلتر شكن هستند، مطرح كردن اين موضوع كه هيچ مزيتي براي كاربران نخواهد داشت؛ مي تواند شرايط را بسيار پيچيده تر و سخت تر نمايد.

 



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۳:۴۳ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :