رندباز رندباز .

رندباز

ارز واردات گوشي هاي 600 دلاري حذف شد؟

اين روز ها خبري در مورد بازار گوشي همراه به صدا درآمده كه بسيار تعجب آور بوده و همين مسئله باعث افزايش قيمت گوشي هاي لوكس شده است. چند روز پيش نماينده مجلس  در توييتر خود اعلام كرد كه مجلس پيگير حذف گوشي هاي لوكس به خصوص كالا هاي آمريكاي علي الخصوص آيفون است. همين مسئله كافي بود تا در بازار گوشي هلهله به پا شود كساني كه واردات آيفون را به كشور انجام مي دهند بسيار سرخورده و ناراحت شوند از اين حرف نماينده هاي مجلس و. به هر حال انگار دولت هم پشت مجلس ايستاده تا بتواند واردات اين نوع كالا كه بسيار طرفدار در ايران دارد را جلوگيري كند. اين خبر بسيار مي تواند براي كساني كه طرفدار اين نوع گوشي هستند بسيار ناراحت  كننده است . در هر حال دولت در تلاش است كه لوازم غير ضروري را بودجه حذف كند.  بايد ديد كه آيا اين طرح توسط مجلس و دولت انجام مي شود يا خير

با توجه به اين كه در صورت ممنوعيت واردات رسمي گوشي هاي آيفون فرايند رجيستري اين گوشي ها نيز متوقف مي شود و به اين ترتيب واردات مسافري اين گوشي ها نيز غير ممكن خواهد شد، همين خبر مي تواند زمينه ساز افزايش قيمت اين گوشي هوشمند در كشور گردد.

 

به همين خاطر ايسنا در گفت و گويي با محمدرضا عاليان، سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي نظر ايشان را در اين خصوص جويا شدند. عاليان در گفتگو با ايسنا گفت: "در مجلس يا دستگاه هاي ديگر در تلاش هستند اين ممنوعيت را براي آيفون ايجاد كنند. اين بحث امروز و ديروز نيست و از حدود شش سال پيش هم مطرح بوده. صرفا هم تمركزشان روي آيفون است و مي گويند چون آيفون آمريكايي است، بايد با عدم وارداتش به ايران به آمريكا ضربه اقتصادي بزنيم كه ما را تحريم كرده و مردم مان را در شرايط بدي قرار داده است. اما واقعيت اين است كه اولا آيفون در آمريكا توليد نمي شود، بلكه در چين توليد مي شود."

وي با بيان اين كه البته هنوز ممنوعيتي در زمينه واردات گوشي هاي آيفون اعلام نشده ادامه داد: "از طرفي فقط آيفون موبايل گراني نيست. در بازار، آيفون جزء رده پرچمدار هاست و تمام برندهاي دنيا پرچمدار دارند كه در همان رده قيمت است. بنابراين صرفا نمي توان به آيفون رده لوكس را اطلاق كرد. در موبايل ها چند رده بندي داريم كه قيمت اين موبايل ها را تعيين مي كند. اشتباه اين است كه تمركز رده بندي را روي قيمت قرار دهيم، زيرا تمركز رده بندي بايد روي فناوري و امكانات باشد. بدين ترتيب موبايل ها به چند دسته پرچمدار، ميان رده و ارزان قيمت با پايين رده تقسيم مي شوند. "

 

چرا ارز گوشي هاي بالاي 600 دلار تا كنون تامين نشده است؟

عاليان با بيان اين كه اگر چه واردات گوشي هاي بالاي 600 دلار هنوز ممنوع اعلام نشده، اما مدتي است كه ارز آنها نيز تامين نشده است، اظهار كرد:" گوشي ارزان قيمت اين تصور را ايجاد مي كند كه موبايل گران تر، لوكس است. در صورتي كه فناوري و امكانات است كه تعيين مي كند ارزش موبايل هاي پرچمدار بيشتر از 600 دلار باشد. بنابراين اگر مي خواهيم از كلمه لوكس استفاده كنيم، فقط نبايد آن را به آيفون تعميم دهيم، در صورتي كه همه برندها پرچمدار دارند و پرچمدار هايشان بالاي 600 دلار هستند. خارج از اين بحث كه سال ها درباره اش صحبت مي شود، بحث جدي اين است كه موبايل هاي بالاي 600 دلار فعلا مدتي است كه وارد ايران نمي شود. اگرچه وارداتشان ممنوع نشده، اما ارزشان هم تامين نشده است. "

 

از نظر ايشان ممنوعيت واردات با تامين نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، ولي سوال اينجاست چرا ارز موبايل هاي بالاي 600 دلار هنوز تامين نشده است؟

سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي در پاسخ به اين سوال گفت: "چون تامين ارز آنها بر اساس مصوبه اي كه سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشكبار و موبايل هاي بالاي 600 دلار تصويب شد، بايد از طريق ارز تهاتري با خشكبار باشد. براي اين كار تالار دومي در نيما تشكيل شد، اما هماهنگي هاي لازم براي تامين ارز خشكبار براي موبايل در آن تالار صورت نگرفت. بانك مركزي در اين خصوص نگراني هايي دارد كه دو مرتبه مجبور شده تالار دوم را ببندد. چون نگراني هايشان از جنس اقتصاد كلان، چند نرخي شدن ارز و مسائل ديگر است كه باعث مي شود تاثير مستقيم روي بازار و كليه اجناس بازار بگذارد."

در ادامه ايشان افزودند: "به همين خاطر تالار دوم را فعلا بستند يا حتي اگر هم باز باشد در آن اتفاق خاصي نمي افتد، به اين دليل كه هنوز در آن هماهنگي و انسجام براي تامين ارز خشكبار و تقاضايي كه از طريق وارد كنندگان موبايل بايد آن ارز را جذب كند، صورت نگرفته است. درنهايت قرار شده است در هفته جاري اين تصميم گيري صورت بگيرد كه به چه ترتيبي اين فرآيند اجرا شود تا كمترين آسيب را هم به تامين كنندگان ارز بزند و هم به وارد كنندگان و هم كمترين تاثير را در بازار نهايي براي مصرف كننده داشته باشد."

 

به نظر آقاي عاليان، با وجود اين حتما بايد براي منابع، مديريت و برنامه ريزي شود و به همان نسبت هم برنامه ريزي دقيقي براي تامين كالا در كشور صورت پذيرد. ايشان در ادامه اضافه كرد: "وقتي مي گوييم عدد بزرگي موبايل در يك سال وارد كشور شده، به همان نسبت هم مصرف شده. يعني تقاضا براي اين ميزان واردات وجود داشته است. بنابراين بايد حواسمان به تقاضا هم باشد، عرصه تامين را تنگ نكنيم كه تاثير مستقيم روي تقاضا داشته باشد و بازار را ملتهب كند. بايد به اين موارد هم توجه داشت و تصميماتي كه گرفته مي شود با توجه به عواقب و پيامد هايش باشد و شرايط را به شكل مطلوبي پيش ببرد. "

 

آمارهاي گمرك نشان مي دهد كه ارزش واردات موبايل هاي بالاي 600 دلاري كه سال گذشته به كشور وارد شده اند به 1.3 ميليارد دلار مي رسد كه اين ميزان معادل 32 درصد كل ارزش و 6.2 درصد كل تعداد گوشي هاي وارد شده به كشور مي باشد. اين آمار در حالي است كه از سال گذشته عوارض واردات گوشي ها بالا رفته و حقوق گمركي آن نيز به 12 درصد رسيده است.

 

به نظر مي رسد صرفا نمي توان با اطلاق واژه لوكس به يك كالاي مصرفي، بحث ممنوعيت، محدوديت و يا تغيير در نحوه ي واردات يك كالا را مطرح كرد و بدون توجه به حواشي و تاثيرات آن، اين اخبار را در جامعه منتشر كرد. زيرا حتي اعلان چنين اخباري بازار موبايل ايران را با شوك بزرگي مواجه خواهد كرد و همه گوشي هاي پرچمدار را با افزايش قيمت سرسام آوري مواجه خواهد كرد.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۷:۳۹ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :