رندباز رندباز .

رندباز

واقعيت يا تخيل !!خريد و فروش شماره هاي 20 ميلياردي در ايران

اين روزها كه گوشي همراه بخشي از زندگي مردم شده است براي همين سيم كارت ها هم بسيار مهم شده اند. اپراتورها همه تلاش هايشان را مي كنند كه بهترين امكانات را به مشتريان بدهند. بعضي از سيم كارت ها به خاطر رند بودن بسيار گران هستند و همين دليل باعث اين مي شود كه از بقيه متمايز گرددند. بعضي موقع ها هم به خطر تفاوت قيمت باعث اين مي شود كه در بازار آزاد بسيار ارزان فروخته شوند

هر چند كه از همان روزها هم، شماره هاي خاص و به اصطلاح شماره رند، بازار مخصوص ديگري داشت كه مشتريان خاص و لاكچري آن حاضر بودند تقريبا هر قيمتي براي آن پرداخت كنند. فروش ميلياردي شماره هاي رند در ايران داستان عجيب و تازه اي نيست. با توجه به محدود بودن اين شماره ها و وجود تقاضاي فراوان، طبيعي است كه اين شماره ها با ارقامي بين 40 تا 50 ميليارد تومان معامله گردند. خريد و فروش شماره هاي رند هم كاركرد تجاري دارد و هم كاركرد سرمايه اي، به همين خاطر بعضي ها حاضرند يك شماره رند را با خودروهاي لاكچري و آپارتمان هاي لوكس معامله كنند. اين شماره ها كه واقعا تعدادشان به اندازه انگشتان يك دست هم نمي رسد، در طول ساليان مشتري هاي خاص خود را داشته است.

ولي آن چيزي كه اين روزها اين بازار را كاملا دگرگون ساخته، تجارت بر اساس فون واژه مي باشد. سيم كارت هايي با شماره هاي يونيك و تكرار نشدني كه بسيار مورد استقبال خريداران نيز قرار گرفته است.

مدت زمان زيادي از ورود اين واژه به ادبيات تجاري بازار سيم كارت ايران نمي گذرد ولي در همين بازه كم، شماره هايي به ارزش 20 ميليارد تومان به فروش رفته است. فعالان اين حوزه مي گويند كه در اين روش به جاي اعداد حروف را جايگزين شماره كرده و به جاي بيان شماره به عدد آن را به صورت واژه بيان مي كنند.

اصطلاح" Vanity Number "كه اصطلاحا در فارسي "فون واژه "ترجمه شده؛ شماره تلفن هاي خصوصي اي هستند كه استفاده از آنها در سراسر دنيا رونق گرفته و به صورت يونيك در اختيار كاربر قرار مي گيرد. اگر به صفحه شماره گير موبايل دقت نماييد؛ خواهيد ديد كه در كنار اعداد روي گوشي هاي هوشمند حروف انگليسي چاپ شده است كه اين حروف در سير ترتيبي يك شماره تلفن مي تواند نشان دهنده يك عدد باشد.

در بسياري از كشورهاي جهان مانند آمريكا، كانادا، اروپا،و استراليا، افراد به جاي بيان شماره تلفن به عدد آن را به صورت حروف و يا با نام برند خود بيان مي كنند و معتقدند حفظ يك برند ساده تر از حفظ يك شماره است، مثل Samsung 1800 ويا My Apple 1500 .

اين اصطلاح كه چند وقتي است در كشور ما نيز به آن توجه مي شود، باعث دسته بندي جديدي از سيم كارت ها شده و شماره ها بر اساس حروف دسته بندي مي شوند. در اين حوزه جديد شماره ها با نام هايي مانند يونيك، برليانس و گلدن به فروش مي رسند. در اين تقسيم بندي شماره هاي برليانس و گلدن با ارزش هستند ولي شماره هاي يونيك كه با قيمت 20 ميليارد تومان به فروش مي رسند، شماره هايي هستند كه مثلا به حروف مي شود نام يك شخصيت كارتوني محبوب.

به نظر مي رسد در حال حاضر خريد و فروش سيم كارت كاملا تجاري سازي شده و وارد مرحله جديد و مهمي گرديده است كه از نظر فعالان اين حوزه، اين بازار را پر رونق تر از قبل كرده است. چرا كه شماره هاي فون واژه اصلا رند نيستند ولي شماره هاي خاصي هستند كه تركيب اعدادشان با هم تبديل به يك نام خاص مي شود مثلا امير سام .

با توجه به اين كه فقط يك شماره در كشور وجود دارد كه تركيب اعدادش با هم به حروف مي شود يك نام خاص، پس به يكباره يك شماره معمولي با ارزش مي گردد. البته اگر در ساختن اين تركيب تعداد حروف كامل نباشد بايد عددي به اول يا آخر فون واژه اضافه شودكه همين موضوع از قيمت نهايي سيم كارت مي كاهد.

به طور كلي مي توان گفت علت اصلي ارزش خط هاي فون واژه و به طور خاص خط هاي يونيك به خاطر منحصر بفرد بودن شماره مي باشد كه اين حوزه گستردگي فراواني هم دارد مثلا پاسخ هر كدام از اين سوالات مي تواند به يك شماره يونيك با ارزش ختم شد. چه حرفه اي داري؟ كجا زندگي ميكني؟ اسمت چيست؟ و...

بنابراين ظرفيت جديدي كه در بازار خريد و فروش سيم كارت ايجاد شده، باعث رونق اين بازار گرديده كه افق جديدي را به روي فعالان اين حوزه باز كرده است. البته نبايد نسبت به تاثير آن بر برند سازي و تجمل گرايي بي تفاوت باشيم و آن را ناديده بگيريم.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز 




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۴:۳۱ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :