رندباز رندباز .

رندباز

سيم كارت هاي بين المللي جايگزين فيلتر شكن ها در ايران

اين روز ها مهم ترين وسيله ايي كه وجود دارد شايد اينترنت باشد كه آدميان را به هم وصل مي كند از طريق گوشي هاي هوشمند و همين طور باعث يادگيري بيش تر آدم ها شده است.اما اين روز ها اينترنت در داخل كشور به نوعي فيلتر هستند و مردم براي استفاده از اينترنت از فيلتر شكن هاي مختلفي استفاده كنند. اما همين فيلترينگ هم باعث شده كه پول بسيار زيادي بابت فيلتر شكن ها  در داخل كشور  هزينه شود و به هر طور مردم با هم ديگر آشنا شوند. اين روز ها خبر هاي بسيار جالبي در مورد سيم كارت هاي بين المللي وجود دارد كه مي توان اين سيم كارت ها را به عنوان جايگزين مناسب فيلتر شكن ها دانست و بسيار جالب براي مردم باشد.البته براي اين كه بدانيد آيا استفاده از سيم كارت هاي بين المللي در ايران مفيد خواهد بود يا نه؟ بهتر است تا پايان اين مطلب ما را همراهي كنيد:

فيلترينگ در ايران

درست است كه بعد از اتفاقات شهريور 1401 وضعيت فيلترينگ در ايران روند رو به رشدي را تجربه كرد؛ ولي فيلترينگ در ايران قدمت طولاني دارد و تقريبا با ظهور اينترنت هر چند وقت يكبار به گونه اي خود را نشان داده است.

تاريخچه فيلترينگ اپليكيشن هاي مختلف در ايران

در ايران فيلترينگ يك روش كاملا شناخته شده براي همه كاربران مي باشد و تقريبا از اوايل دهه 90 به طور رسمي خود را نشان داده است. اگر بخواهيم نگاهي اجمالي به اين موضوع داشته باشيم؛ فيلترينگ اپليكيشن هاي مختلف در ايران به صورت زير اجرا گرديد:

 

·        فيلترينگ اپليكيشن لاين

در اوايل دهه 90 اپليكيشن ژاپني لاين مورد استقبال كاربران ايراني قرار گرفت و كاربران زيادي براي انجام امور مختلف از آن استفاده مي كردند، اما طولي نكشيد كه در روز 22 بهمن 93 اختلالاتي در اين اپليكيشن مشاهده شد كه عملا استارت فيلترينگ اپليكيشن لاين بود و آن را براي هميشه فيلتر كرد.

 

·        فيلترينگ اپليكيشن وايبر

بعد از فيلترينگ اپليكيشن لاين، كاربران ايراني به اجبار به سمت اپليكيشن رقيب يعني وايبر حركت كردند؛ ولي همزمان با ورد كاربران ايراني، اين اپليكيشن با اختلالات جدي مواجه شد. كاهش پهناي باند به طور مداوم مشكلاتي را براي كاربران ايراني ايجاد مي كرد، ولي همچنان كاربران از آن استفاده مي كردند تا اين كه در مهر ماه 1401 به طور رسمي اين اپليكيشن براي هميشه فيلتر شد.

البته شايان ذكر است به دليل افت كيفيت خدمات اين پيام رسان در ايران، در اواسط دهه 90 كاربران ايراني به سمت اپليكيشن تلگرام حركت كردند.

 

·        فيلترينگ اپليكيشن تلگرام

تلگرام به نوعي پرطرفدارترين و پركاربردترين اپليكيشن در ايران بود كه در اواخر سال 96 دسترسي به آن براي يك هفته مسدود شد. البته دوباره دسترسي به آن برقرار شد. در تاريخ 10 ارديبهشت 97 دوباره دسترسي به تلگرام مسدود شد و اين بار فيلترينگ ادامه دار گرديد. هر چند كه اين فيلترينگ كاربران را به سمت اپليكيشن ديگر رهسپار نكرد و آنها با استفاده از فيلتر شكن تا اواخر دهه 90 به استفاده از تلگرام ادامه دادند. تا اين كه از سوي دولت محدوديت هاي سخت تري بر روي فيلتر شكن ها اعمال شد و سبب گرديد تا كاربران ايراني به سمت اپليكيشن رقيب يعني واتس اپ كوچ كردند.

 در نظر سنجي كه در مهر 1397، توسط مركز افكارسنجي دانشجويان ايران انجام شد، ( حدود 6 ماه بعد از فيلترينگ تلگرام ) اكثريت كاربران ايراني هم چنان مشتاق استفاده از تلگرام بودند و در اين مورد از فيلتر شكن كمك مي گرفتند.

 

·        فيلترينگ اپليكيشن واتس اپ

در اواخر دهه 90 استفاده از واتس اپ در بين كاربران ايراني بسيار رايج شد؛ استفاده از اپ واتس اپ تا مهر ماه 1401 توسط كاربران ايراني ادامه داشت تا اينكه اين اپليكيشن نيز مانند اينستاگرام در مسير فيلترينگ قرار گرفت.

 

هزينه فيلترشكن در ايران

روند فيلترينگ در ايران، بازار خريد و فروش فيلتر شكن را در كشور، به بازاري بي در و پيكر تبديل كرد كه از يك طرف هزينه هاي كاربران را به ميزان قابل توجهي بالا مي برد و از سوي ديگر بعد از مدتي ديگر پاسخگوي نياز مشتركين سيم كارت دائمي يا سيم كارت اعتباري اپراتورها نمي باشد. زيرا فيلترينگ اينترنت در ايران هر روز سخت تر و پيچيده تر مي شود كه نياز به سرورهاي قويتري براي فيلتر شكن ها را ايجاد مي كند و هزينه هاي كاربران را روز به روز بالاتر مي برد.

البته يكي از مهم ترين دليل اين عدم توازن، كمبود سرورهاي اين نام مجاز نمي باشد  مي باشد؛ زيرا در بازار استفاده از اين نام مجاز نمي باشد به يكباره افزايش ده برابري داشته و نياز شديد كسب و كارها به  اين نام مجاز نمي باشد و  VPS باعث افزايش قيمت فيلتر شكن ها هم گرديد. بررسي ها نشان مي دهد؛ در گذشته اكانت دو ماهه يك فيلتر شكن 130 هزار تومان و سه ماهه 200 هزار تومان بود؛ ولي در حال حاضر اكانت يك ماهه آن به 200 هزار تومان مي رسد.

 

موانع پيش روي كسب و كارهاي جهاني در ايران چيست؟

علاوه بر سابقه طولاني فيلترينگ در ايران كه تقريبا براي همه اپ هاي كاربردي و مفيد اتفاق افتاد؛ بسياري از تريدرها و صرافي هاي آنلاين با مشكلات تحريم جهاني نيز مواجه هستند. اين بدان معناست كه كاربران ايراني كه در حوزه تجارت جهاني كار مي كنند؛ از يك طرف بايد با خود تحريمي ( فيلترينگ در ايران ) مبارزه كنند و از سوي ديگر با مشكلات تحريم هاي آمريكا دست و پنجه نرم كنند. زيرا بسياري از سايت ها و اپليكيشن هاي كارآمد به محض اين كه متوجه هويت ايراني كاربر گردند؛ حساب آنها را مسدود كرده و مانع فعاليت آنها مي شوند.

 

آيا فيلتر شكن ها كارآمد هستند؟

با توجه به پيچيدگي روند فيلترينگ اينترنت در ايران، حتي فيلتر شكن هاي گران هم در برخي موارد پاسخگو نبوده و قطع و وصل هاي آن ها خطر جدي براي كسب و كارها و تجار محسوب مي گردد. به همين خاطر در اين روزها گزينه ديگري معرفي شده است كه مورد توجه كاربران ايراني قرار گرفته است. در حال حاضر گزينه روي ميز، سيم كارت هاي بين المللي مي باشد كه به عنوان يكي از گزينه هاي دور زدن فيلترينگ در ايران مطرح مي شود.

 

سيم كارت بين المللي چيست؟

سيم كارت هاي بين المللي، سيم كارت فيزيكي هستند كه به گفته فروشندگان اين محصول در ايران و همه كشورهاي جهان به غير از كره شمالي قابليت آنتن دهي و استفاده دارد. اين سيم كارت براي تاييد هويت ( verifying  ) در سايت هايي كه كاربران ايراني را تحريم كرده اند، مانند صرافي هاي ارز ديجيتال و برخي وب سايت ها و يا استفاده از چت بات هاي هوش مصنوعي استفاده مي شود.

البته استفاده اصلي از سيم كارت هاي بين المللي در سفر هاي خارجي است؛ ولي در ايران از آن براي دور زدن فيلترينگ و تحريم ها استفاده مي شود؛ چرا كه مي توان با تغيير IP  اينترنتي كه از آن استفاده مي شود؛ فيلترينگ را دور زد.

 

هزينه سيم كارت بين المللي چقدر است؟

سيم كارت هاي بين المللي در ايران مانند هر كالاي ديگر شرايط پيچيده اي دارند و در حال حاضر از قيمت نجومي 10 تا 90 ميليون تومان برخوردار است. علاوه بر اين شارژ اين سيم كارت ها هم به نوبه خود هزينه هنگفتي به كاربران تحميل مي كند؛ زيرا مبلغ پرداختي براي شارژ سيم كارت بين المللي شامل قيمت دلار حواله، كارمزد درگاه آنلاين و ماليات در اروپا مي شود.

 

فيلترينگ، خوب يا بد؟

با توجه به اين كه فيلترينگ هزينه دسترسي به اينترنت را به ميزان قابل توجهي بالا مي برد؛ به نوعي شكاف ديجيتال در كشور را بيشتر مي كند. زيرا به خاطر فيلترينگ، نابرابري درآمد و نابرابري در فرصت ها بدتر مي شود و باعث مي شود كه گروه هاي محروم و افرادي كه در مناطق روستايي زندگي مي كنند؛ دسترسي محدود تري به اينترنت داشته باشند.

علاوه بر اين تحقيقات كاركنان صندوق بين المللي پول نشان مي دهد كه افزايش يك درصدي در سهم كاربران اينترنت در جمعيت، رشد سرانه را از 0.1 به  0.4 درصد در جنوب صحراي آفريقا افزايش مي دهد. بنابراين در رقابت بين كشوها، فيلترينگ تاثير بسزايي دارد؛ به طوري كه دسترسي نسبتا كم به اينترنت ممكن است؛ بهره وري در كشورهاي نوظهور و در حال توسعه را كاهش دهد.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۶:۰۷ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :