رندباز رندباز .

رندباز

مشكلات خريد سيم كارت ايراني براي اتباع غير ايراني

شايد اين روزها ديگر كسي نباشد در دنياي مدرن كه از گوشي هاي هوشمند استفاده نكند و همه مردم از اين وسيله براي كوچك ترين كار هايي كه دارند بهره مي برند و استفاده مي كنند. در دنياي امروزي يكي از كاربردي ترين وسيله ها گوشي هاي هوشمندي هستند كه مردم استفاده مي كنند و به دهكده جهاني هم مي توان از طريق اين گوشي ها وصل شويم با دوستانمان در سراسر جهان حرف بزنيم.اما هر از گاهي براي كساني كه خارج از كشور خود زندگي مي كنند و مي خواهند كه با دوستان خود در ارتباط باشند به مشكل مي خورند و حتي براي بعضي از آنها زندگي در يك كشور غريب بسيار سخت و دشوار مي شود و افراد نياز دارند كه با دوستان خويش ارتباط گيرند.زيرا از يك طرف براي برقراري هر نوع ارتباط، با دوستان و عزيزان بايد از اين طريق اقدام كرد و از طرف ديگر انجام بسياري از كارهاي شخصي، اداري، فرهنگي،  اطلاع رساني و... با استفاده از يك سيم كارت معتبر، آسان تر وسريع تر خواهد بود.

خريد سيم كارت در يك كشور خارجي قطعا يكي از اصلي ترين چالش هاي افراد مهاجر مي باشد. افرادي كه به كشور ايران مهاجرت كرده اند؛ نيز از اين قاعده مستثني نيستند و قطعا براي خريد سيم كارت ايراني، با چالش هايي روبرو هستند. در ايران بر اساس قانون، اتباع خارجي مي توانند با ارائه مدارك قانوني مورد نياز به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نموده و سيم كارت مورد نظر خود را خريداري نمايند.

حال سوال اينجاست آيا اتباع غير ايراني كه بنا به هر دليلي در ايران زندگي مي كنند؛ با طي كردن تمام مراحل قانوني، مي توانند به همين راحتي كه در قانون ذكر شده، يك سيم كارت ايراني به نام خود تهيه كنند يا نه؟

 

خريد سيم كارت براي اتباع غير ايراني

همان طور كه گفته شد همه اتباع غير ايراني كه به صورت قانوني در كشور اقامت دارند؛ مي توانند به راحتي با ارائه مدارك مورد نياز، هر سيم كارتي ( دائمي يا اعتباري ) كه تمايل دارند را به نام خود خريداري نمايند. مطابق اين قانون، اتباع غير ايراني كه به صورت قانوني در كشور اقامت دارند؛ محدوديتي در انتخاب نوع اپراتور و نوع سيم كارت نداشته و به راحتي مي توانند با مراجعه به مراكز فروش سيم كارت يا دفاتر پيشخوان دولت، سيم كارت شخصي خود را خريداري نمايند.

 البته به نظر مي رسد؛ آنچه در عمل اتفاق افتاده به همين راحتي كه به نظر ميرسد؛ نيست. زيرا حداقل بسياري از افغان هاي ساكن در ايران براي آن كه در خريد سيم كارت ايراني به مشكل برنخورند؛ از يك ايراني براي به نام زدن سيم كارت كمك مي گيرند كه در اين صورت مالك حقيقي و استفاده كننده سيم كارت يك تبعه غير ايراني است؛ ولي سند مالكيت به نام يك فرد ايراني است.

البته در اين روش در صورت هرگونه سوء استفاده از سيم كارت، مالك ايراني مسئول بوده و بايد پاسخگو باشد. ضمن اين كه در صورت عدم دسترسي به مالك سيم كارت، امكان استفاده از برخي خدمات و سرويس ها براي كاربر خارجي سيم كارت وجود نخواهد داشت.

 

مدارك مورد نياز براي خريد سيم كارت ايراني براي اتباع غير ايراني

اتباع غير ايراني كه به صورت قانوني در ايران زندگي مي كنند؛ براي خريد سيم كارت دائمي و اعتباري هر يك از اپراتورهاي همراه اول، ايرانسل و رايتل بايد با در دست داشتن مدارك مورد نياز به صورت حضوري به دفاتر فروش و يا دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نمايند.

مدارك مورد نياز اتباع غير ايراني براي خريد سيم كارت ايراني شامل:

·        گذرنامه معتبر

·        مدارك شناسايي معتبر

·        اجازه اقامت در ايران يا كارت پناهندگي

البته شايان ذكر است كه اتباع غير ايراني براي خريد سيم كارت با محدوديت هايي مواجه هستند و برخلاف ايرانيان كه مي توانند در صورت تمايل تا 10 سيم كارت اعتباري يا دائمي را به نام خود سند بزنند؛ اتباع غير ايراني تنها مي توانند مالكيت سه سيم كارت ايراني را به نام خود ثبت نمايند. ولي با اين وجود خيلي از اين افراد غير ايراني از خريد حتي يك سيم كارت هم عاجز هستند؛ چه برسد به خريد سه سيم كارت؟

 

مشكلات پيش روي اتباع غير ايراني براي خريد سيم كارت ايراني

اگر قانون به همين سادگي و صراحت، مراحل خريد سيم كارت را بيان نموده است، پس چرا بسياري از اتباع حتي با اجازه اقامت هم امكان خريد سيم كارت ايراني را ندارند؟

بررسي ها نشان مي دهد؛ مهم ترين و اصلي ترين مشكلات اتباع غير ايراني براي خريد سيم كارت ايراني در موارد ذيل خلاصه مي شود:

 

·        عدم آگاهي از قوانين

فروش سيم كارت به اتباع خارجي يكي از بزرگترين چالش هاي كاركنان جديد و ناآشنا با قوانين دفاتر پيشخوان دولت مي باشد كه به دليل عدم آگاهي از قوانين، ناخواسته مراحل خريد و ثبت سند سيم كارت را براي اين افراد طولاني تر و پيچيده  تر مي سازد.

 

·        عدم هماهنگي

با توجه به اين كه بعد از مراجعه اتباع غير ايراني به دفاتر پيشخوان دولت و ارائه مدارك معتبر، به غير از اين تائيد مدارك شناسايي توسط متصدي در اين مراكز، بخش هاي ديگري هم براي تاييد مدارك شناسايي دخيل هستند، لازم است هماهنگي و همكاري هاي لازم بين آنها به طور دقيق پيش بيني گردد.

ولي متاسفانه به دليل عدم پيش بيني اين فرايند، روند خريد و ثبت مالكيت سيم كارت در يك چرخه معيوب و طولاني قرار مي گيرد كه در نهايت باعث مي شود تا مراجعه كننده از خريد قانوني سيم كارت پشيمان گردد.

 

·        مشكلات سامانه اي

براي ثبت مالكيت و فعال سازي يك سيم كارت بايد استعلامات لازم از سامانه پژواك ( استعلام كد فراگير اتباع افغانستاني ساكن ايران ) و سامانه شاهكار ( شبكه احراز هويت كاربران) دريافت گردد كه معمولا اين فرايند با مشكل مواجه بوده و نتيجه استعلامات به درستي مشخص نمي گردد و در نهايت به دليل منفي بودن اين استعلامات، فرايند ثبت مالكيت سيم كارت تكميل نمي گردد.

 

نحوه ثبت شكايات

با توجه به اين كه فرايند اعلام شده براي خريد سيم كارت ايراني براي اتباع غير ايراني، بر اساس مصوبات كميسيون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بوده و همه اپراتورها موظف به اجراي آن هستند؛ در صورت بروز هرگونه مشكل يا مواجهه با عملكرد سليقه اي دفاتر پيشخوان دولت، فرد متقاضي مي تواند از طريق روش هاي زير شكايت خود را ثبت نمايد تا در اسرع وقت به آن رسيدگي گردد:

1.      تماس با شماره 195

2.      مراجعه به سامانه 195 به آدرس https://195

قطعا خريد قانوني سيم كارت ايراني توسط اتباع غير ايراني، باعث ثبت اطلاعات هويتي كاربر سيم كارت شده كه همين امر بروز تخلفات و مشكلات احتمالي را كاهش مي دهد. ضمن اين كه در صورت بروز هر نوع مشكل به راحتي امكان پيگيري و اقدامات قانوني از سوي مراجع قانوني و قضايي وجود خواهد داشت. بنابراين با برنامه ريزي مناسب و تسهيل در روند اجراي قانون، گام اساسي در راستاي ارائه خدمات شهروندي پايه به اتباع خارجي و ايجاد امنيت بيشتر در جامعه، صورت مي پذيرد.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ تير ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۹:۵۷ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :