رندباز رندباز .

رندباز

فرايند ثبت سيم كارت براي اتباع خارجي در ايران

بسياري از مردم در اين زمانه به دنبال خريد گوشي هاي هوشمند هستند در كنار خريد گوشي هاي هوشمند نياز به سيم كارت هم هست كه مي تواند گوشي را راه بي اندازد و نداشتن سيم كارت بسيار برا مردم مي تواند مشكلاتي را درست كند.حال اگر در كشور ديگري زندگي مي كنيم هم بايد سيم كارت هاي آن كشور را داشته باشيم تا بتوانيم كه كار هاي شخصي و اداري خود را با سرعت بالا و به نحو بسيار عالي انجام دهيم تا مشكلي پيش نيايد. حال در كشور خودمان ايران هم اتباع خارجي مي توانند با داشتن سيم كارت هاي اعتباري يا دائمي  نه تنها روند كاري شان را افزايش ميدهد بلكه مي تواند براي ارتباط با خانواده و دوستان خويش بسيار مثمر ثمر باشد.ولي در عمل براي خريد سيم كارت هاي اعتباري و دائمي توسط اين افراد مسائل و مشكلاتي وجود دارد كه ما در اين مطلب به آن مي پردازيم.

نحوه خريد سيم كارت ايراني براي اتباع غير ايراني

بر اساس قانون در صورتي كه فرد به صورت قانوني در ايران اقامت داشته باشد، به راحتي مي تواند براي خريد هر سيم كارتي اقدام نمايد.

مطابق اين قانون اتباع غير ايراني كه به صورت قانوني در كشور اقامت دارند؛ محدوديتي در انتخاب نوع اپراتور و نوع سيم كارت نداشته و به راحتي مي توانند با مراجعه به مراكز فروش سيم كارت يا دفاتر پيشخوان دولت، سيم كارت شخصي خود را خريداري نمايند. البته مهاجران بدون مدرك، پناهجويان و گروه هاي داراي مدرك اقامتي موقت حق برخورداري از سيم كارت را ندارند.

 

مدارك مورد نياز براي خريد سيم كارت ايراني براي اتباع غير ايراني

براي خريد سيم كارت ايراني، اتباع خارجي بايد با در دست داشتن مدارك هويتي معتبر كه شامل كارت پناهندگي، كارت اقامت ( آمايش ) كارت هويت و گذرنامه معتبر مي شود؛ به صورت حضوري به دفاتر فروش و يا دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نمايند.  

 

اقدامات لازم جهت ثبت سيم كارت براي اتباع خارجي

فرايند ثبت نام براي سيم كارت دائمي و اعتباري همراه اول، رايتل و ايرانسل بدين صورت مي باشد كه متقاضي بايد به صورت حضوري با دردست داشتن مدارك معتبر شناسايي كه در بالا ذكر شد به يكي از دفاتر فروش و يا دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نموده و پس از تاييد مدارك شناسايي و تطبيق آن با فرد متقاضي توسط متصديان، مشخصات هويتي و تصوير مدارك شناسايي در سامانه ثبت گردد.

براي فعال سازي سيم كارت نيز اطلاعات افراد بايد در دو سامانه پژواك ( استعلام كد فراگير اتباع افغانستاني ساكن ايران ) و سامانه شاهكار ( شبكه احراز هويت كاربران ) تاييد گردد.

 

محدوديت هاي اتباع خارجي در خريد سيم كارت

بر اساس قانون هر ايراني مي تواند حداكثر تا سقف ده سيم كارت را خريداري و به نام خود فعال نمايد. اما براي اتباع خارجي اين تعداد كمتر بوده و هر فرد خارجي تنها مي تواند سه سيم كارت شخصي داشته باشد.

نحوه ثبت شكايات

با توجه به اين كه فرايند اعلام شده، بر اساس مصوبات كميسيون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بوده و همه اپراتورها موظف به اجراي آن هستند؛ در صورت بروز هرگونه مشكل يا مواجهه با عملكرد سليقه اي دفاتر پيشخوان دولت، فرد متقاضي مي تواند از طريق روش هاي زير شكايت خود را ثبت نمايد تا در اسرع وقت به آن رسيدگي گردد:

1.      تماس با شماره 195

2.      مراجعه به سامانه 195 به آدرس https://195

 

خريد سيم كارت اتباع غير ايراني با مالكيت فرد ايراني

در حال حاضر بسياري از اتباع غير ايراني خصوصا افغان ها براي اين كه در زمان خريد سيم كارت با مشكلي برخورد نكنند، سيم كارت خود را به نام يك ايراني سند مي زنند. اين كار كه قطعا غير قانوني مي باشد؛ مي تواند مسائل و مشكلات زيادي براي مالك سيم كارت به وجود آورد.

 زيرا بر اساس قانون تنها مالك سيم كارت مسئول حفظ و نگهداري سيم كارت بوده و در صورت بروز هرگونه تخلف يا وقوع جرم، مالك سيم كارت بايد در برابر قانون حاضر شده و پاسخگوي ضررهاي جاني و مالي پيش آمده باشد. علاوه بر اين امكان غير فعال شدن سيم كارت نيز به دليل اين كه مالك حقيقي سيم كارت يك تبعه خارجي است اما سند آن به نام يك فرد ايراني است؛ وجود دارد.

 

مشكلات اتباع خارجي در هنگام خريد سيم كارت

بر اساس قانون هر تبعه خارجي كه به صورت قانوني در كشور حضور دارد، با ارائه مدارك معتبر مي تواند سه سيم كارت شخصي تهيه كند؛ ولي در عمل تهيه حتي يك سيم كارت هم براي خارجيهاي ساكن در ايران كاري سخت و نشدني است. اين موضوع خصوصا در مورد افغان هايي كه در ايران ساكن هستند؛ بيشتر مشهود و پر رنگ مي باشد.

در واقع سوال مهم اينجاست كه اگر قانون به روشني چنين حقي را براي اتباع خارجي قائل شده است، مشكل از كجاست و چرا اين افراد حتي از خريد يك سيم كارت عاجز هستند؟

بعد از انجام تحقيقات و بررسي هاي ميداني، به طور كلي منشا مشكلات اتباع خارجي براي خريد سيم كارت را مي توان در در گروه هاي زير دسته بندي كرد:

 

·        عدم آگاهي از قوانين

يكي از رايج ترين مشكلات، عدم آگاهي كاركنان و نيروهاي شاغل در دفاتر پيشخوان و مراكز فروش سيم كارت مي باشد كه به علت تازه كار بودن و يا عدم آشنايي با قوانين مشكلات عديده اي را براي اتباع خارجي ايجاد مي كنند.

 

·        مشكلات سامانه ها

با توجه به اين كه قبل از ثبت مالكيت سيم كارت اتباع خارجي، لازم است اطلاعات افراد در سامانه پژواك و شاهكار ثبت و تاييد گردد؛ مشكلات روتين اين سامانه ها سبب گرديده تا نتيجه استعلامات به درستي ارائه نشده و امكان ثبت مالكيت مقدور نباشد.

 

·        عدم هماهنگي

از آنجا كه خريد سيم كارت اتباع خارجي مراحل چند گانه اي داشته و علاوه بر دفاتر پيشخوان دولت بايد مراكز ديگري نسبت به تائيد اطلاعات و استعلامات اقدام نمايند؛ لزوم هماهنگي بين اين بخش ها بسيار ضروري است. زيرا عدم آگاهي كاركنان و يا عدم يكپارچگي همكاري اين افراد با هم مي تواند مشكلات اين افراد را افزايش داده و روند فعال سازي سيم كارت را طولاني نمايد.

به نظر مي رسد با وجود آن كه در جهان ارائه خدمات سيم كارت به مهاجران يا اتباع خارجي كه به صورت قانوني در آن كشور حضور دارند؛ امري معمول و پذيرفتي است، اما در ايران تملك سيم كارت با موانع جدي برخوردار است و دستگاه هاي اجرايي نه تنها قانون را به درستي اجرا نمي كنند؛ بلكه در احقاق حق تملك سيم كارت براي اتباع خارجي مشكلاتي را نيز ايجاد مي كنند. به همين خاطر لازم است؛ با برنامه ريزي مناسب و نظارت بر اجراي قانون در راستاي ارائه خدمات شهروندي پايه به اتباع خارجي، اقدامات اساسي و شايسته صورت پذيرد.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۰۲:۱۶ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :