رندباز رندباز .

رندباز

نحوه استعلام تعداد سيم كارت براي هر مشترك

اين روز ها با وجود پيشرفت تكنولوژي گوشي هاي هوشمند جايگاه ويژه ايي براي ما آدم ها پيدا كردند و در طول روز اكثر مواقع داريم با گوشي هاي هوشمند خود كار مي كنيم  و كمتر ادمي هست اين روز ها از اين نوع گوشي ها استفاده نكنند.اما اين گوشي هاي هوشمند  بدون استفاده از سيم كارت هاي  اعتباري يا دائمي  نمي توان از گوشي هاي هوشمند استفاده كنيم عملا براي ما خاصيتي وجود ندارد و براي همين سيم كارت هاي اعتباري و دائمي بسيار براي گوشي هاي هوشمند ارزشمند  هستند اگر اين نوع گوشي ها نباشند اصلا نمي توانيم كاري با اين گوشي ها  انجام بدهيم. پس داشتن سيم كارت بسيار مهم است اگر وجود نداشته باشد عملا گوشي در دست ما جايگزين وسايل بازي شده است .سيم كارت با وجود اين كه بسيار كوچك هستند ولي بسيار براي مردم و گوشي ها حائز اهميت مي باشد

حتي بررسي هاي انجام شده نيز نشان مي دهد كه تقريبا براي هر ايراني بالاتر از 18 سال بيش از يك سيم كارت ثبت شده است.

 

چرا بايد از سيم كارت محافظت كرد؟

بر اساس قانون سيم كارت هاي موجود در داخل هر گوشي هوشمند، جزء حريم و اموال شخصي افراد مي باشد كه لازم است؛ مشتركين براي حفظ و نگهداري آن ها دقت و توجه كافي، مبذول دارند. چرا كه  غفلت و اهمال در مراقبت از سيم كارت ها نه تنها مي تواند باعث بروز صدمات مالي گردد،  بلكه مي تواند با آبرو و اعتبار اشخاص نيز بازي كند. مطابق قانون در صورت بروز هرگونه اعمال مجرمانه، فقط و فقط مالك سيم كارت مسئول بوده و شخصا بايد در محاكم قضايي پاسخگو باشد.

با توجه به اين كه در صورت سوء استفاده از سيم كارت و وقوع هرگونه جرم، ممكن است مشكلات بسيار زيادي براي مالكان اصلي سيم كارت ها ايجاد شود، همواره از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تلاش شده تا اهميت اين موضوع با روش هاي مختلف به مشتركين گوشزد شده تا با آگاهي و اطلاع رساني به موقع از بروز مشكلات و هزينه هاي ناخواسته بعدي جلوگيري گردد.

 

طرح ساماندهي سيم كارت چيست؟

در سال هاي گذشته بعد از فراواني تخلفات انجام شده با سيم كارت هاي بدون هويت، "طرح احراز هويت و ساماندهي سيم كارت ها "  براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي راه اندازي شد. اين طرح با ايجاد ساز و كار آسانتر، امكان دسترسي افراد به برخي اطلاعات مانند تعداد و شماره سيم كارت هاي ثبت شده به نام اشخاص را فراهم كرده و در تلاش است تا از اين طريق از حجم عمده اين نوع تخلفات بكاهد.

در گذشته هر فرد مجاز بود كه از هر اپراتور 10 سيم كارت به نام خودش و با كد ملي خود ثبت نمايد، ولي در سال هاي گذشته اين قانون تغيير كرده و بر اساس آخرين اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي؛ هر فرد ايراني مي تواند در مجموع 10 سيم كارت را با كد ملي خود ثبت نمايد. اين قانون بدين معناست كه افراد مي توانند در مجموع از هر سه اپراتور همراه اول، ايرانسل و رايتل، 10 سيم كارت تحت مالكيت خود داشته باشد.

با توجه به اين كه مسئوليت هر خط يا سرويس ارتباطي كه به نام مشترك مي باشد، شخصا با خود او بوده و عواقب ناشي از سوء استفاده از آن با مالك قانوني سيم كارت است، لازم است كاربران ضمن دقت در حفظ و نگهداري سرويس هاي ارتباطي، نسبت به استعلام تعداد خطوطي كه به نام آنهاست، اقدام كرده و در صورت لزوم نسبت به غير فعال سازي خطوطي كه از آنها استفاده نمي كنند، اقدام نمايند.

 

روش هاي استعلام سيم كارت:

·        ارسال كد ملي به سرشماره هاي 3000150 و 3000504901

·        مراجعه به پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به آدرس mobilecount.cra.ir

·        مراجعه به اپليكيشن هر يك از اپراتورها در بخش مديريت حساب ( در اپليكيشن همراه من (my mci ) در اپراتور همراه اول، اپليكيشن ايرانسل من ( my ***cell) در اپراتور ايرانسل و اپليكيشن رايتل من ( my rightel) در اپراتور رايتل)

·        مراجعه حضوري به دفاتر امور مشتركين و مراكز ارتباطي اپراتورها

در هر كدام از اين روش ها، تنها با ارائه كد ملي، مشترك مي تواند از تعداد سيم كارتي كه به نامش مي باشد، آگاهي پيدا كند.

 

نكات مهم:

·        خدمات گفته شده فقط به افراد حقيقي ارائه مي شود كه حداقل يك سيم كارت دائمي يا اعتباري در يكي از اپراتورهاي فعال در كشور داشته باشند.

·        هر مشترك سيم كارت دائمي يا اعتباري در هر دوره 10 روزه فقط يك بار مي تواند از سامانه رگولاتوري تعداد خطوط را استعلام كند.

·        در صورتي كه از آخرين استعلام بيش از 10 روز گذشته ولي موفق به استعلام نشده باشد، مي توان موضوع را با مديريت سامانه در ميان گذاشت كه در اين صورت با وارد كردن اطلاعات اوليه، كد رهگيري به فرد داده خواهد شد و پس از آن پيامكي با محتواي تعداد سيم كارت ها در هر اپراتور برايش ارسال مي شود.

·        اتباع غير ايراني نيز با داشتن مدارك هويتي معتبر شامل گذرنامه، كارت اقامت، كارت پناهندگي، كارت هويت و كارت سبز مي توانند به صورت همزمان از مجموع تمام اپراتورهاي فعال در كشور سه سيم كارت فعال به نام خود داشته باشند.

·        اشخاص حقوقي مانند شركت ها و سازمان ها براي تعداد سيم كارت هاي فعال؛ از هيچ محدوديتي برخوردار نيستند.

 

نحوه استعلام از سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي

با توجه به پديده سيم كارت هاي جعلي و يا استفاده مجرمين و متخلفين از سيم كارت هاي بدون هويت و يا سيم كارت هايي كه به نام ديگران مي باشد، لازم است مشتركين به هيچ وجه سيم كارت روشن و فعال خود را در اختيار ديگران قرار ندهند. زيرا بسياري از جرائم و كلاهبرداري هاي اينترنتي و تلفني با استفاده از سيم كارت هاي تلفن همراه ساير افراد انجام مي شود كه همين امر لزوم استعلام از سايت رگولاتوري را بيشتر مي كند. براي اين كار كاربران مي توانند با ارسال كد ملي به سامانه 3000150 يا مراجعه به سايت رگولاتوري نسبت به استعلام تعداد سيم كارت خود اقدام نمايند.

براي استعلام از سايت نيز، مشترك سيم كارت دائمي همراه اول يا سيم كارت اعتباري همراه اول، ايرانسل و رايتل بايد بعد از مراجعه به سايت رگولاتوري به آدرس www.cra.ir  منوي حقوق كاربران، گزينه استعلام سرويس هاي مشتركين مي توانند از تعداد سيم كارت هايي كه به نامشان است مطلع شده و سپس با مراجعه به دفاتر امور مشتركين نسبت به مسدود سازي سيم كارت هايي كه با نام آنها فعال شده و از آن مطلع نيستيد، اقدام كنند.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۳۹:۱۲ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :