رندباز رندباز .

رندباز

پنت هاوس اينترنت طبقاتي نصيب چه كساني خواهد شد؟

شايد اينترنت اين روز ها به مهم ترين وسيله ايي تبديل شده است كه مردم در جهان از آن استفاده مي كنند و مي توان گفت كه جز مهم ترين نياز هاي مردم شده است. اما اين روز ها در ايران اينترنت با كلمه ايي تازه گره خورده است و آن هم اينترنت طبقاتي است  كه مي تواند جالب باشد.بسياري از افراد جامعه در مورد مزيت ها و معايب اين طرح جديد نمي دانند  و بسياري در مورد آن اظهار نظر مي كنند. شايد اين طرح از حالت ايده گذشته و كم كم بايد آن را به صورت اجرا در كشور خود ببينيم . اينترنت طبقاتي به  اينترنتي گفته مي شود كه بعضي از افراد  به بخش هايي از اينترنت دسترسي دارند ولي افراد ديگر جامعه به آن دسترسي  ندارند. اين طرح شايد به خاطر اين  در حال اجرا  قرار گيرد كه بسياري از گردشگران خارجي كه به ايران مي آيند و مي خواند از اپليكيشن اينستاگرام و واتس اپ بخواهند استفاده كنند بتوانند از اين دو اپ به راحت ترين صورت ممكن استفاده كنند تا مشكلي براي گردشگران به وجود نيايد . 

طرح طبقاتي اينترنت از كجا شروع شد؟

اصطلاح اينترنت طبقاتي نخستين بار توسط آذري جهرمي، وزير ارتباطات دولت دوازدهم، در سال 98 رسانه اي شد. ايشان با اظهاراتي مانند: "بدون ساماندهي نمي شود موضوع فيلتر شكن را بررسي كرد. نمي شود سطح دسترسي براي پزشك، براي استاد دانشگاه يا براي خبرنگار با يك كودك هشت ساله، نه ساله برابر باشد؛" خواستار اجراي فيلترينگ غير همسان شدند. سپس در سال 1400 دادستان كل كشور، محمد جعفر منتظري، خبر تصويب رفع فيلتر براي دستگاه ها را در كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه تاييد نمود.

اين روند ادامه داشت تا زماني كه ناآرامي هاي اخير، موضع اينترنت طبقاتي را وارد فاز جدي تري كرد. زبرا گزارش هاي رسيده نشان مي دهد كه قرار است؛ با استفاده از اين طرح بسياري از سايت ها و پلتفرم ها را از دسترس عموم مردم خارج سازند.

هر چند كه زارع پور، وزير ارتباطات، بارها تاكيد كرده كه اين نام گذاري درست نيست و اين وزارتخانه، تنها كاري مي كند تا اقشار مختلف بتوانند بنا به نياز خود، از اينترنت استفاده بهتري داشته باشند؛ ولي شايد لازم است مردم ديگر به طبقاتي شدن خيلي چيزها عادت كنند،

 

زيرا به نظر مي رسد طرح اينترنت طبقاتي به مرور و در سايه در حال اجرايي شدن مي باشد. البته شواهد و قرائن فراواني نيز براي اثبات اين موضوع وجود دارد؛ مانند:

·        در نامه رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي خطاب به احسان خراميد، رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات عنوان شد كه" اين مركز نياز دارد در راستاي عمل به رسالت هاي خبري خود از اينترنت رايگان و بدون فيلتر و پرسرعت بهره مند شود" و ليستي از كاركنان اين وزارتخانه را هم براي دريافت اينترنت بدون فيلتر ارائه كرد.

·        مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال، در 9 مهر ماه 1401 در نامه اي به عيسي زارع پور، وزير ارتباطات درخواست كرد كه" با توجه به استقرار كارلوس كي روش در كمپ تيم ملي فدراسيون فوتبال و گستره ارتباطات تيم ملي در سطح بين المللي از تعدادي از آي پي هاي اين فدراسيون رفع فيلتر شود."

·        خبرگزاري تسنيم نيز از وزير ارتباطات خواسته بود "تا با توجه به نياز اين خبرگزاري به استفاده دائمي از اينترنت بدون فيلتر در ارتباط با امور خبري و اطلاع رساني و رصد رسانه هاي خارجي، مشمول دريافت اينترنت بدون فيلتر شود." نامه رئيس مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات خطاب به جانشين ستاد رسانه مركز ملي فضاي مجازي نيز نشان دهنده اختصاص اينترنت خبرنگاري ( بدون فيلتر ) به ليست ارائه شده از سوي رسانه هاي متقاضي به قيد فوريت مي باشد.

·        اميد قاليباف سخنگوي وزارت صمت نيز خطاب به مصطفي اشرف، مدير كل حوزه وزارتي وزارت ارتباطات، با ارائه كد ملي و شماره تلفن خود خواستار دريافت اينترنت بدون فيلتر شد.

·        اتاق بازرگاني نيز براي اعضاي خود اينترنت بدون فيلتر دريافت كرده بود.

·        اتحاديه فناوران يارانه تهران نيز در ابتداي دي ماه 1400، از دارندگان پروانه كسب اين اتحاديه خواست تا آي پي هاي خود را اعلام كنند تا اينترنت بدون فيلتر دريافت كنند.

·        چندي پيش نيز اعلام نمودند؛ اينترنت بدون فيلتر براي اساتيد دانشگاه ها ارائه خواهد شد.

آنچه كه از اين نامه ها و خبرهايي كه از سوي مجموعه هاي دولتي و برخي افراد به بيرون درز كرده، مي توان مي فهميد؛ اين است كه حتي اگر بنا به نظر وزير ارتباطات نام گذاري اين تبعيض دسترسي را اينترنت طبقاتي نگذاريم، طرح اينترنت طبقاتي در كشور در حال اجراست.

 

دلايل ضرورت طراحي سيم كارت گردشگري بدون فيلتر

بعد از اتفاقات شهريور 1401 در كشور و اعمال محدوديت ها و فيلترينگ شبكه هاي اجتماعي، بسياري از مشاغل و صنايع دچار ضررهاي جبران ناپذيري شدند. يكي از اين صنايع، صنعت توريست در ايران است كه بنا به گفته جمشيد حمزه زاده، رئيس جامعه هتلداران، 85 درصد مسافران خارجي از سفر به ايران انصراف دادند.

هر چند كه تنها دليل اين انصراف وضعيت اينترنت نبوده و شرايط سياسي كشور نيز در اين تصميم گيريها موثر است؛ ولي بايد بپذيريم كه مسافران خارجي به هيچ وجه با واژه اي به نام فيلترينگ و سرعت لاك پشتي اينترنت آشنايي نداشته و براي آنها سفر به كشوري كه حتي از تامين حداقل هاي شرايط ارتباطي محروم مي باشد، معقول و منطقي نيست.

به همين خاطر عيسي زارع پور به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص برنامه هاي اين وزارت خانه براي طراحي سيم كارت مخصوص گردشگران خارجي در مصاحبه با خبرگزاري ميراث آريا ( ميراث فرهنگي ) چنين گفت:"  شنيده شده است كه توريست ها و گردشگران خارجي در كشور به دليل فيلترينگ دو پلتفرم واتس اپ و اينستاگرام كمي دچار مشكل شده اند. در نظر داريم با توجه به محدوديت استفاده از اين دو پلتفرم، براي گردشگران خارجي كه به كشورمان سفر كرده اند، سيم كارت خاصي را طراحي كنيم كه اين افراد بتوانند در مدت حضور خود در ايران راحت تر و بهتر از فضاي مجازي استفاده كنند."

 

پيامدهاي طراحي سيم كارت گردشگري بدون فيلتر

تجربه ثابت كرده، عملكردهاي شتابزده و بدون بررسي دقيق، معمولا پيامدهاي زيادي را به همراه خواهد داشت كه حتي در كوتاه مدت نيز مي تواند تاثير بسيار زيادي بر بازار خريد سيم كارت و فروش سيم كارت داشته باشد. پاك كردن صورت مسئله به جاي حل درست و گام به گام آن، قطعا نه تنها مشكل صنعت گردشگري كشور را حل نخواهد كرد؛ بلكه يك معضل به مشكلات كشور اضافه خواهد كرد.

كارشناسان و فعالان بازار خريد فروش سيم كارت معتقدند؛ عرضه سيم كارت هاي گردشگري بدون فيلتر خيلي زود بازار سياهي را ايجاد خواهد كرد كه كنترل آن به راحتي امكان پذير نخواهد بود. زيرا با وجود شرايط فيلترينگ در كشور، احتمالا كاربران داخلي حاضر به پرداخت هزينه هاي هنگفت براي دسترسي به اينترنت بدون فيلتر خواهند بود كه همين امر حضور دلالان و كلاهبرداران را پر رنگ تر از هميشه خواهد كرد و منبع درآمد جديدي را براي آنها به ارمغان خواهد آورد.

به طور كلي اجراي شتابزده طرح اينترنت طبقاتي بدون بررسي دقيق پيامدهاي آن، مي تواند از يك طرف آسيب هاي جدي براي جامعه به همراه داشته باشد و از طرف ديگر ماهيت كلي طرح را زير سوال ببرد. به همين خاطر لازم است، در همين مراحل ابتدايي اجراي طرح، به صورت تخصصي و حرفه اي به اين موضوع پرداخته شده و بهترين روش براي اجراي آن انتخاب گردد.

 

سالانه 16 هزار ميليارد تومان صرف خريد فيلتر شكن مي شود!!!!

شايد براي شما هم اين رقم كمي عجيب و دور از ذهن باشد. ولي  با يك حساب سرانگشتي رقمي كه كاربران عادي داخلي براي دسترسي به اينترنت بين الملل مي پردازند اگر از اين رقم بيشتر نباشد؛ كمتر نيست.

در حالي كه وزارت ارتباطات درگير طراحي سيم كارت گردشگري و اختصاص اينترنت بدون فيلتر است، كاربران عادي ايراني از فيلتر شكن پولي استفاده مي كنند تا بتوانند ارتباط خود را با دنيا حفظ نمايند.

چندي پيش، آذري جهرمي، وزير پيشين ارتباطات، در كانال تلگرامي خود نوشت:

" روزنامه فرهيختگان با انتشار نتايج يك پيمايش به گرايش هاي مردم به شبكه هاي اجتماعي داخلي و خارجي پرداخته است. البته درباره مجري اين پيمايش و شيوه انجام آن توضيحي ارائه نشده است. اما در بخشي از اين گزارش آمده است؛ كه تنها 30 درصد كاربران گفته اند كه پيش از ناآرامي هاي اخير از فيلتر شكن و پروكسي استفاده مي كرده اند، اما در حال حاضر بيش از 60 درصد كاربران از فيلتر شكن استفاده مي كنند. از اين تعداد حدود سي درصد از فيلتر شكن هاي پولي كه حدود 70 درصد آنها ماهانه بين 50 تا 200 هزار تومان هزينه مي كنند و 70 درصد از پروكسي ها و فيلتر شكن هاي رايگان خارجي استفاده مي كنند.

معناي يافته اين است كه 18 درصد كاربران ايراني از فيلتر شكن هاي پولي استفاده مي كنند؛ اگر 60 ميليون كاربر مفروض باشند و ميانگين ماهانه 120 هزار تومان هزينه كنند؛ به عدد تقريبي 16 هزار ميليارد تومان در سال مي رسيم !!!!"

 

استفاده ايراني هاي از فيلتر شكن!! واقعيت يا توهم

داده هاي رادار كلودفلر نشان مي دهد كه در حال حاضر بيش از 93 درصد كاربران ايراني با استفاده از فيلتر شكن به اينترنت بين الملل دسترسي دارند. شركت متا هم به تازگي اعلام نموده كه با وجود محدوديت هايي كه در ايران بر اينترنت بين الملل و پلتفرم هاي شبكه هاي اجتماعي اعمال شده، هم چنان ده ها ميليون ايراني از اينستاگرام استفاده مي كنند.

با اين حال وزير ارتباطات در چهارشنبه گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران اعلام نمود كه " بيش از 35 ميليون ايراني از پلتفرم هاي داخلي استفاده مي كنند و آمارهاي منتشر شده غير كارشناسانه بوده و استفاده از پلتفرم هاي داخلي در حال افزايش است. "

 

در دنياي واقعيت چه مي گذرد؟

در حالي كه كاربران ايراني براي دسترسي به اينترنت آزاد، ناچار به پرداخت مبالغ هنگفتي براي خريد فيلتر شكن و پروكسي هستند، وزارت ارتباطات به دنبال طراحي سيم كارت خاص گردشگري براي توريست هاي خارجي است تا هنگام سفر به كشور بتوانند از پلتفرم هاي اينستاگرام و واتس اپ كه دسترسي آن براي ايرانيان فيلتر مي باشد، استفاده كنند.

علاوه بر اين، از يك طرف مجموعه هاي دولتي و افراد سرشناس تلاش مي كنند تا با استفاده از اينترنت طبقاتي شرايط دسترسي آسان و بدون دردسر افراد خاص را به اينترنت بدون فيلتر فراهم كنند. از طرف ديگر وزير ارتباطات به طور مداوم تاكيد مي كند كه اينترنت طبقاتي وجود ندارد و همه مردم براي ما خاص هستند.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۵:۰۳ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :