رندباز رندباز .

رندباز

كلاهبرداري ميليوني تنها با سيم كارت مسروقه و كارت هاي بانكي اجاره اي

اين روز ها دزدي در جامعه بسيار زياد شده است و كلاهبرداري هم در جامعه فراوان شده است و بسياري از مردم از طريق سيم كارت هاي مسروقه دزدي مي شود. خبر هاي مربوط به كلاهبرداري اين روز ها در جامعه فراوان شده است و خيلي از مردم از اين طريق ضررهاي تكان دهنده ايي دادند. خبر جعل و دزدي و سواستفاده از اعتماد ديگران باعث شده است كه بسياري از مردم ضرر هاي بزرگي را ببينند.اين نوع خبر ها تازه نيستند و هميشه  پليس در مورد اين قضيه هشدار داده است و هر از گاهي اين امر خبرساز شده است وباعث مشكلاتي شده است.اين بار نيز بنا به گزارش قدس آنلاين خراسان، در خراسان رضوي گروهي با استفاده از سيم كارت هاي سرقتي و كارت هاي بانكي اجاره اي اقدام به كلاهبرداري نمودند.

سرهنگ جهانشيري، رئيس پليس فتاي استان خراسان رضوي، در خصوص اين موضوع توضيح دادند: " با توجه به وقوع چند فقره كلاهبرداري و ارجاع پرونده هاي آن به پليس فتا در خصوص واريز بيعانه و خريد كالا از سايت آگهي محور ديوار؛ رسيدگي به موضوع در دستور كار كارشناسان پليس فتا استان قرار گرفت. در تمامي پرونده هاي متشكله؛ افراد بدون توجه به هشدارهاي سايت ديوار و توصيه هاي پليس، پس از رويت كالاي مد نظر براي فروش نرفتن آن كالا توسط فروشنده، اقدام به دريافت شماره حساب و واريز وجه مي كنند. "

 

سرهنگ جهانشيري در ادامه افزودند: " در بررسي مستندات ارائه شده، مشخص شد باز هم مالباخته ها در اين سلسله پرونده هاي كلاهبرداري از 300 هزار تومان تا 3 ميليون تومان به حساب هاي اعلام شده از سوي فرد كلاهبردار واريز كرده اند. "

بر اساس اظهارات ايشان، كارشناسان پليس فتا به دنبال جستجوي هويت و ردي از متهم يا متهمان و براي كشف ابعاد مخفي اين پرونده، بررسي هاي خود را آغاز كردند و در ادامه با پي جويي هاي فني و پليسي، سرنخ هايي از شگرد مجرمانه استفاده شده در اين پرونده كشف شد.

 

رئيس پليس فتا در استان خراسان رضوي در مورد نحوه رسيدگي به پرونده، تصريح كردند: " در جريان رسيدگي به پرونده، مشخص شد شماره تماسي كه به وسيله آن مجرم اقدام به درج آگهي غير واقعي در سايت ديوار كرده، مربوط به فردي است كه گوشي وي مدتي پيش توسط سارقان به سرقت رفته و صاحب گوشي اهمال كرده و پس از سرقت گوشي براي غير فعال كردن سيم كارت اقدامي نكرده است. "

 

در ادامه سرهنگ جهانشيري با توصيه به هموطنان اظهار كردند: " با توجه به گستردگي فضاي سايبري و وجود تبليغات چشمگير در اين فضا، اگر كاربران فضاي سايبري به توصيه هاي پليس فتا توجه دقيق داشته باشند و در صورت گم كردن و يا سرقت گوشي بلافاصله براي غير فعال شدن سيم كارت اقدام كنند و هم چنين با رعايت نكات اصولي در خريد اينترنتي، راه ورود مجرمان را مسدود خواهند كرد."

علاوه بر اين در جريان رسيدگي به اين پرونده مشخص شد كه متهم با استفاده از كارت هاي بانكي اجاره اي، پول هاي موجود در كارت اوليه را خارج و پولشويي انجام مي داد. در نهايت كارشناسان پليس فتا پس از بررسي هاي لازم، موفق به شناسايي هويت و محل اختفاي متهم پرونده شده و با انجام هماهنگي هاي لازم با مقام قضايي، توانستند وي را دستگير كنند.

 

اگر چه خبرهاي مربوط به كلاهبرداري در فضاي كسب و كارهاي مجازي بسيار زياد مي باشد، ولي اين پرونده از دو جهت مورد توجه كارشناسان و متخصصان قرار گرفته است. مورد اول، سيم كارت استفاده شده توسط كلاهبردار است كه يك سيم كارت مسروقه مي باشد و به دليل بي توجهي مالك سيم كارت به ماجراي دزدي و اعتباري بودن سيم كارت، مشكلات و دردسرهاي فراواني براي مالك و ديگران ايجاد نموده است. حال آن كه اگر مالك سيم كارت؛ بلافاصله بعد از به سرقت رفتن گوشي، اقدام به سوزاندن سيم كارت مي كرد، ديگر امكان سوء استفاده از آن توسط ديگران وجود نداشت. البته مالك اين سيم كارت، با توجه به اعتباري بودن سيم كارت فكر مي كرده كه سيم كارت بعد از تمام شدن شارژ بلا استفاده خواهد شد و امكان شارژ مجدد آن وجود ندارد، به همين خاطر نسبت به مسدود سازي شماره اهمال و كوتاهي نموده است.

 

از طرف ديگر، استفاده از كارت هاي بانكي اجاره اي بوده كه توسط اين كلاهبرداران استفاده شده است. اجاره دادن كارت هاي بانكي كه اين روزها در بين افراد نيازمندي كه گرفتاري مالي دارند، بسيار متداول گشته و از آن به عنوان يك روش براي كسب درآمد استفاده مي كنند، يكي از مهم ترين روش هاي كلاهبرداري با اعلام شماره حساب مي باشد. زيرا اجاره كردن كارت بانكي ديگران در قبال پرداخت اندكي پول به صورت ماهيانه، معمولا به قصد كلاهبرداري به صورت مي گيرد و در صورت بروز جرم و تخلف، مالك سيم كارت مسئول است و بر اساس قانون بايد پاسخگوي تمام شاكياني باشد كه وجوه آنها به كارت اين فرد واريز شده است.

 

در هر صورت اين تجربه ي تلخ نشان مي دهد همه افراد در هر سطحي بايد مراقب اموال شخصي خود باشند و در صورت بروز هرگونه مشكل مانند به سرقت رفتن يا گم شدن آنها مراتب را سريعا به مقامات مسئول اطلاع رساني كنند تا بتوانند در مدت زماني كه امكان دارد، اقدامات لازم جهت پيشگيري دردسرهاي بعدي را انجام دهند.

 

به همين منظور شهروندان مي توانند از طريق سايت پليس فتا به آدرس  www.cyberpolice.ir  هم به آخرين هشدارها و اطلاعات پليس دسترسي پيدا كرده و هم در صورت مشاهده موارد مشكوك، آنها را ثبت نمايند. شماره تلفن 096380 نيز كه مربوط به بخش فوريت هاي سايبري بوده؛ به صورت شبانه روز آماده پاسخگويي به مشكلات و سوالات شهروندان مي باشد.

علاوه بر اين توصيه مي گردد در صورت به سرقت رفتن گوشي هوشمند يا تبلت، بلافاصله در سامانه همياب 24،  اعلام سرقت نموده و به منظور فعال شدن فرايند رديابي سيم كارت فعال روي گجت هوشمند خود را مسدود كنيد تا رديابي از طريق اپراتورهاي مخابراتي صورت پذيرد.

 

پيشنهاد مي شود؛ حتي اگر قصد رديابي گوشي هوشمند مسروقه خود را نداريد، براي جلوگيري از هر گونه كلاهبرداري و بروز دردسرهاي بيشتر، حتما نسبت به سوزاندن سيم كارت اقدام نماييد. در حال حاضر اين امكان براي كليه مشتركين سيم كارت دائمي همراه اول، سيم كارت اعتباري همراه اول، سيم كارت دائمي ايرانسل، سيم كارت اعتباري ايرانسل،سيم كارت دائمي رايتل و سيم كارت اعتباري رايتل وجود داشته و آنها مي توانند به صورت حضوري ( مراجعه به دفاتر خدمات اپراتورها )  و غير حضوري ( مراجعه به اپليكيشن هاي پر كاربرد هر اپراتور) نسبت به سوزاندن سيم كارت خود در اسرع وقت اقدام نمايند.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۳:۳۸ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :