رندباز رندباز .

رندباز

آيا دولت تصميم به رفع فيلتر پلتفرم هاي خارجي دارد؟

اين روز ها ديگر به كسي پوشيده نيست كه اينترنت و اپ هاي اجتماعي كه مردم در همه جاي دنيا از آنها استفاده مي كنند اين روز ها به خاطر دلايل امنيتي كه در يك ماه گذشته اتفاق افتاده است فيلتر شده اند و مردم دسترسي به اينترنت بين الملل و اپ هاي اجتماعي ندارند.در روز هاي گذشته بسياري از افراد بدون فيلتر شكن به واتس اپ وصل شده اند كه مردم اميدوار بوده اند كه دولت نسبت به برداشتن فيلتر شكن اقدام كرده است اما پس از ساعاتي سخنگوي وزارت ارتباط در اقدام به اين واكنش نشان داد و ان را اختلالي در فيلترينگ دانست و در ادامه به ادامه فيلترينگ  كه پر بر جاست  و مي ماند . اما بسياري از مرد م از اين اپ ها در امد دارند كه هم چنان اميدوارند كه دولت بتوتاند اين فيلتر ها را بردانند تا انها هم بتوانند كه كسب در امد در جامعه كنند 

هر چند كه اين گمان رفع فيلتر، تنها در حد امكان ارسال پيام متني در واتس اپ بود و به نظر نمي رسد هيچ دستوري از سوي مسئولان امر جهت رفع فيلتر واتس اپ صادر شده باشد و در شرايط فعلي اين پيام رسان خارجي نيز مانند باقي همتايان خود، به صورت فيلتر باقي خواهد ماند. البته چندي پيش وزير كشور در خصوص محدوديت هاي اعمال شده براي دسترسي به اينترنت بين المللي گفته بودند كه اگر ناآرامي ها تمام شود، اينترنت نيز به وضعيت قبل برمي گردد.

 

شايان ذكر است نخستين نشانه هاي فيلترينگ شبكه هاي اجتماعي مانند واتس اپ و اينستاگرام هيچ ربطي به نا آرامي هاي اخير نداشته و در زمان تصويب طرح صيانت نمايان شد. به گفته كارشناسان يكي از اهداف اصلي اجراي اين طرح فيلترينگ اينستاگرام است كه به واسطه شرايط پيش آمده ي اخير بخش هاي از طرح صيانت يعني فيلترينگ اينستاگرام و واتس اپ زودتر از موقع اجرا شد. البته با در نظر گرفتن اين موضوع كه اين دو پلتفرم خارجي در ايران مخالفان زيادي دارند، بعيد نيست كه كه با وجود چنين مخالفاني، سرنوشتي مشابه تلگرام نصيب آنها گردد.

 

نگاهي كوتاه به سوابق اپليكيشن هاي فيلتر شده در كشور نشان مي دهد كه تقريبا همه پلتفرم هاي پر كاربرد فيلتر شده در ايران تقريبا هيچ وقت از دايره فيلترينگ خارج نشدند. مانند فيلتر شدن تلگرام در دي ماه 96 كه تا كنون رفع فيلتر نشده است. البته تعداد معدودي از اين پلتفرم هاي فيلتر شده؛ بعدا بي سرو صدا از فيلترينگ بيرون آمدند. مانند وايبر كه در سال 93 فيلتر شد و بعد از اين كه تقريبا همه كاربرانش به تلگرام پيوستند اخيرا از فيلترينگ در آمد. هرچند كه به دنبال فيلترينگ هاي هفته هاي اخير، دوباره محدود شده است.

 

علاوه بر اين سوابق سه دولت اخير در فيلترينگ ( ياهو مسنجر سال 88، تلگرام در سال 96، اينستاگرام و واتس اپ در سال 1401 ) نشان مي دهد كه با وجود تعداد زياد كاربران اين پيام رسان ها، محدوديت هاي اعمال شده از سوي دولت غير قابل بازگشت مي باشد. مثلا تلگرام در زمان فيلتر شدن در حدود 40 ميليون كاربر داشت كه گفته ميشد 60 درصد ترافيك اينترنت كشور در آن زمان به اين پيام رسان اختصاص داشت. در حال حاضر نيز تقريبا نيمي از افراد جامعه از پيام رسان هايي مانند اينستاگرام و واتس اپ استفاده مي كنند كه البته جنبه درآمدزايي اين پلتفرم ها نيز بسيار مهم و قابل ملاحظه مي باشد. مثلا در اينستاگرام حدود 10 ميليون نفر به صورت مستقيم و 9 ميليون نفر به شكل غير مستقيم كسب درآمد مي كنند كه فيلترينگ دائمي آن مي تواند زندگي آنها را تحت تاثير قرار دهد.

 

بر اساس آمار رسمي مركز آمار ايران، حدود 11 ميليون نفر در سال گذشته از طريق شبكه هاي مجازي كسب درآمد كردند كه از اين تعداد حدود  9 ميليون نفر يعني معادل 83 درصد آنها از طريق اينستاگرام؛ نسبت به اين امر اقدام نمودند. به همين خاطر نقش پلتفرم اينستاگرام و واتس اپ در اشتغال زايي و كسب و درآمد بر كسي پوشيده نيست و فيلترينگ آنها مي تواند تاثير بسيار منفي و ضررهاي زيادي بر زندگي افراد تحميل كند.

 

شايان ذكر است؛ درامد قابل توجه اينفلوئنسرهاي اينساگرام را نبايد با درامد ناچيز برخي كسب و كارهاي خانگي مقايسه كرد. زيرا در حال حاضر در اينستاگرام افرادي با ارائه محصولات و خدمات مختلف، درآمد هاي معيشتي و حداقلي دارند و فيلترينگ شبكه هاي مجازي معاش شان را دچار مشكل مي سازد. علاوه بر اين قطعي و يا اختلال در اينترنت ضررهاي قابل توجهي به فعالان مالي و كسب و كارهاي آنلاين و شركت هاي برنامه نويسي كه با كشورهاي خارجي طرف قرارداد هستند وارد نموده است، به طوري كه بسياري از اين افراد مجبور به تعطيلي كارهاي خود شدند تا ضرر كمتري متحمل گردند.

 

به گفته كارشناسان در طي فيلترينگ 11 روزه اينستاگرام، حدود 400 هزار كسب و كار آنلاين ايراني دچار تزلزل شده و رو به نابودي مي روند. بر اساس گزارش نت بلاكس قطعي اينترنت در ايران در هر ساعت معادل يك و نيم ميليون دلار يا 45 ميليارد تومان زيان اقتصادي به كشور تحميل مي كند كه روزانه اين مبلغ حدود يك هزار ميليارد تومان به اقتصاد كلان كشور ضرر مي زند.

با توجه به اين كه درآمد نفتي ايران در يك سال گذشته معادل 10 هزار ميليارد تومان تخمين زده مي شود، مي توان گفت ضررهاي ناشي از قطعي اينترنت كه تقريبا از اول مهرماه 1401 به طور جدي در كشور اعمال شده است، معادل يك سال فروش نفت در كشور مي باشد.

 

تاثير اينترنت بر روي زندگي هاي مدرن امروزي، به قدري زياد و غير قابل انكار مي باشد كه قطعي يا اختلال اينترنت در روزهاي گذشته زندگي تعداد قابل توجهي از ايرانيان را با مشكلات و مسائل فراواني مواجه ساخته است. زيرا اقتصاد ديجيتال به عنوان يك بخش شناخته شده و موثر در اقتصاد كشور همواره به عنوان يكي از شعارهاي مطرح دولت بيان مي شده كه در عمل با فيلترينگ يكي از مهم ترين و پر درآمدزا ترين پلتفرم ها، نشان داد منافع اين بخش به هيچ وجه مورد حمايت دولت نمي باشد. قطعا با پشت سر گذاشتن اين تجربه، صاحبان كسب و كارهاي اينترنتي با دقت و ملاحظات بسيار بيشتري در چنين فضاهايي سرمايه گذاري مي كنند كه اين موضوع باعث كاهش سرمايه گذاري در فضاي اينترنت مي شود.

 

قابل ذكر است بعد از گذشت سي روز همچنان اينترنت اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل و رايتل داراي محدوديت مي باشد.

 

در نهايت توجه به اين نكته نيز الزامي است كه اگر فيلترينگ اينستاگرام به عنوان يكي از مهمترين شبكه هاي مجازي كسب درآمد در ايران ادامه پيدا كند و يا براي هميشه اين موضوع دائمي گردد؛ قطعا كسب و كارهاي كوچك و نوپا در اين فضا، براي هميشه تعطيل خواهند شد و رقم ضرر كسب و كارهاي فعال ديگر بسيار قابل ملاحظه و در بعضي شرايط غير قابل جبران مي گردد. بنابراين بهتر است از سوي دولتمردان هر چه سريعتر راهكار مناسب و كاربردي براي شرايط كنوني ارائه گردد. زيرا از نظر كارشناسان اين حوزه، اگرچه مسئله امنيت بسيار مهم است ولي بايد براي قطع و وصل اينترنت ضوابط قانوني وجود داشته باشد تا هر موضوعي سبب قطع و وصل چندين روزه اينترنت نگردد.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۶:۰۱ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :