رندباز رندباز .

رندباز

تعداد سيم كارت مجاز براي هر ايراني چه قدر است؟

ابلاغ قانون محدوديت تعداد سيم كارت از سوي رگولاتوري؛ در روزهاي اول تصويب افراد زيادي را كه براي اهداف مجاز مختلفي نياز به سيم كارت هاي متعدد داشتند، دچار مشكل ساخت. ولي با مرور زمان اين افراد نيز مجبور شدند تا تمام نيازهاي خود را با همين تعداد سيم كارت مجاز مصوب شده، حل نمايند.

با توجه به اين كه با پيشرفت تكنولوژي و همه گيري استفاده از فناوري هاي مدرن، شكل و شمايل كلاهبرداري ها و تخلفات نيز بسيار با گذشته فرق كرده و در حال حاضر متخلفان با تسلط كامل به علم روز دنيا از غفلت و سادگي افراد سوء استفاده كرده و اهداف شومشان را اجرايي مي كنند، لازم است كليه افراد دقت و توجه كافي نسبت به حفظ اموال شخصي مانند سيم كارت ها داشته باشند.

 

 

با توجه به اين كه آمارها نشان مي دهد تعداد سيم كارت دائمي و سيم كارت اعتباري واگذار شده در كشور از سوي اپراتورها بسيار بيشتر از جمعيت كل ايران مي باشد، به نظر مي رسد بسياري از افراد بنا به دلايل مختلف نياز به تهيه سيم كارت هاي متعدد دارند. به طوري كه گاها ديده شده تعداد سيم كارت هاي ثبت شده به نام يك فرد از 10 سيم كارت هم بيشتر است.

در گذشته هر فرد مجاز بود كه از هر اپراتور 10 سيم كارت به نام خودش و با كد ملي خود ثبت نمايد، ولي در سال هاي گذشته اين قانون تغيير كرده و بر اساس آخرين اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي؛ هر فرد ايراني مي تواند تنها 10 سيم كارت را با كد ملي خود ثبت نمايد. اين قانون بدين معناست كه افراد مي توانند در مجموع از هر سه اپراتور همراه اول، ايرانسل و رايتل، 10 سيم كارت تحت مالكيت خود داشته باشد. البته اشخاص حقوقي مانند شركت ها و سازمان ها براي تعداد سيم كارت هاي فعال؛ از هيچ محدوديتي برخوردار نيستند. اتباع غير ايراني نيز با داشتن مدارك هويتي معتبر شامل گذرنامه، كارت اقامت، كارت پناهندگي، كارت هويت و كارت سبز مي توانند به صورت همزمان از مجموع تمام اپراتورهاي فعال در كشور سه سيم كارت فعال به نام خود داشته باشند.

 

 

زيرا تخلفاتي كه در فضاي مجازي صورت مي پذيرد؛ معمولا به كمك ابزارهايي مانند سيم كارت انجام مي شود و قطعا كلاهبرداران براي حفظ هويت خود از هويت جعلي و سيم كارت هايي استفاده مي كنند كه به نام شخص ديگري مي باشد. از آنجا كه بر اساس قانون در صورت وقوع هرگونه جرم و كلاهبرداري تنها مالك سيم كارت بايد در مراجع قانوني حضور يافته و پاسخگو باشد، حفظ و مراقبت از هويت شخصي و اسناد و مدارك بر عهده هر فرد مي باشد. البته در مواردي هم بعد از تلاش فراوان و ارائه اسناد و ... بي گناهي مالك ثابت خواهد شد؛ ولي اين روند علاوه بر اين كه مستلزم زمان مي باشد؛ مي تواند باعث ضررهاي مالي و از دست رفتن آبرو نيز بشود. چون بايد بپذيريم كه به هر حال مالك سيم كارت به علت سهل انگاري، در وقوع جرم درصدي مقصر مي باشد.

در هر صورت از آنجا كه پيشگيري بهتر از درمان است، لازم است افراد در اسرع وقت نسبت استعلام تعداد سيم كارت هايي كه به نامشان است؛ اقدام نمايند تا ضمن آگاهي از تعداد سيم كارتي كه به نامشان مي باشد، در صورت بروز هرگونه مغايرت، نسبت به مسدود سازي سيم كارت و تعيين تكليف آن اقدام نمايند.

 

روش هاي استعلام سيم كارت:

·        ارسال كد ملي به سرشماره سرشماره 3000150

·        مراجعه به سايت رگولاتوري به آدرس www.cra.ir

·        مراجعه به اپليكيشن هر يك از اپراتورها ( بخش مديريت حساب همراه من، ايرانسل من، رايتل من )

·        مراجعه حضوري به دفاتر امور مشتركين و مراكز ارتباطي اپراتورها

در هر كدام از اين روش ها، تنها با ارائه كد ملي، مشترك مي تواند از تعداد سيم كارتي كه به نامش مي باشد، آگاهي پيدا كند.

 

اگر بعد از استعلام از تمام سيم كارت هايي كه به نامتان مي باشد، آگاهي داشتيد و مغايرتي جود ندارد، مي توانيد با خيال راحت از آنها استفاده نماييد. ولي در صورت بروز هر گونه مغايرت لازم است؛ سريعا موضوع را پيگيري نموده و با مراجعه به يكي از دفاتر امور مشتركين نسبت به قطع دسترسي آن اقدام نماييد. زيرا هرگونه سهل انگاري مي تواند منجر به بروز مشكلات و دردسرهاي فراواني گردد.

البته استعلام تعداد سيم كارت در بعضي شرايط بسيار مهم تر و جدي تر خواهد بود، زيرا در اين شرايط خاص كه در ادامه به آنها اشاره مي كنيم، امكان سوء استفاده و كلاهبرداري از سيم كارت تحت مالكيت شما بيشتر است.

 

 شرايط خاص مي تواند شامل موارد زير گردد:

·        اگر به تازگي مورد سرقت قرار گرفته ايد و كيف و مداركتان را دزديده اند.

·        اگر گوشي هوشمندتان را به سرقت برده اند.

·        اگر سيم كارت بلا استفاده اي داشته ايد كه اصلا به خاطر نمي آوريد؛ دچار چه سرنوشتي شده است.

·        اگر با استفاده از كد ملي خود براي دوست يا آشنايي سيم كارت تهيه نموديد و اكنون از آن فرد و آن سيم كارت بي اطلاع هستيد.

·        اگر سيم كارتي داشتيد كه اكنون به آن دسترسي نداريد و به نوعي گم شده است.

علي ايحال مراقب باشيد و با بي خيالي از كنار سيم كارتي كه به نامتان بوده، نگذريد و حتما تا تعيين تكليف نهايي سيم كارت پيگير باشيد و براي مسدود سازي سيم كارت با در دست داشتن مدارك شناسايي معتبر به دفاتر امور مشتركين مراجعه فرماييد.

 

با در نظر گرفتن اين كه تمام مسئوليت هاي استفاده از سيم كارت حتي در صورت واگذاري خط، به عهده مالك سيم كارت مي باشد، تصويب اين قانون در راستاي مديريت بر سيم كارت هاي ارائه شده و جلوگيري از بروز جرم و تخلف صورت پذيرفته و قانونگذار با اشراف كامل بر شرايط، تصميم به محدود سازي واگذاري سيم كارت نموده است تا از مسائل و مشكلات بعدي جلوگيري نمايد. به همين خاطر همكاري و دقت نظر مشتركين بيش از هروقت ديگر مي تواند، شرايط را براي كلاهبرداران و متخلفان سخت تر نمايد و راه رسيدن به هدف را براي آنها ناهموار سازد.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: تعداد سيم كارت مجاز براي هر شخص , محدوديت مالكيت سيم كارت , روش هاي استعلام سيم كارت , تعداد سيم كارت مجاز , رندباز،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۵:۵۰ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :