رندباز رندباز .

رندباز

رديابي گوشي هاي مسروقه يا مفقودي با رادار رايتل

اين روز ها  گوشي هاي هوشمند وسيله ايي بسيار مهم براي مردم شده اند و هر روز نسخه بسيار جالب تر و بهتر و با قابليت هاي فراواني روانه بازار مي شود كه باعث سردگيمي و هيجان بسيار جالبي براي  كساني كه مي خواهند اين  وسيله هوشمند را بگيرند . اين وسيله به قدري مهم شده است كه دوري اش براي افراد غير ممكن بوده است  و بسياري از مردم كارهايشان با گوشي هاي هوشمند بوده است. بسياري از مردم  به خاطر فعاليت هايي كه مي كنند علاقه دارند كه متناسب با كارهايشان گوشي هوشمند داشته باشند .گوشي هاي هوشمند در اين  روز ها به يكي از وسيله هاي بسيار مهمي تبديل شده است كه هر فرد يكي از آنها دارد. كرونا باعث شد كه خيلي از خانواده ها براي كودكانشان  براي اين كه از تحصيل باز نماند گوش هاي هوشمند تهيه كند. بديهي است كمپاني هاي بزرگ نيز از اين بازار جذاب غافل نشده و هر كدام تلاش مي كنند تا سهم بيشتري از آن را نصيب خود كنند.

تكنولوژيك و رقابتي بودن اين محصول باعث شده تا قيمت بعضي از گوشي هاي تلفن همراه همرده ي يك سيستم خانگي و يا يك لپ تاپ تمام عيار قرار گيرد. همين قيمت هاي نجومي گوشي تلفن همراه باعث شده است تا توجه سودجويان و سارقان حرفه اي هم به اين كالا جلب شود تا جايي كه سرقت اين وسيله كوچك اما كاربردي همواره در صدر آمار سرقت ها مي باشد. در نتيجه توجه به راهكارهاي پيش بيني و جلوگيري از اين سرقت ها، دغدغه هميشگي دارندگان تلفن همراه بوده است.

 

هر گوشي تلفن همراه كه ساخته و به بازار عرضه مي شود داراي يك شماره كد يكتا با نام اختصاري IMEI مي باشد كه مشابه شماره بدنه يا شماره موتور در خودرو است. تا چندي پيش دارنده فاكتور خريد و جعبه ي تلفن همراه به عنوان مالك گوشي شناخته مي شدند؛ ولي با اجراي طرح رجيستري گوشي هاي تلفن همراه و سامانه همتا، كد IMEI هر گوشي به يك شماره سيم كارت مرتبط شده كه طبيعتا داراي مالك با كد ملي ثبت شده در پرونده سيم كارت مي باشد. از همين رو در سيستم همتا هر گوشي تلفن همراه با يك كد ملي ثبت شده كه مالك آن محسوب مي شود و در شرايطي مانند مفقودي يا مسروقه شدن گوشي، مالك گوشي تنها كسي است كه به عنوان صاحب اصلي گوشي هوشمند مي تواند پيگيري هاي قضايي را انجام دهد.

 

بنابراين توجه به انتقال مالكيت گوشي در هنگام خريد گوشي هاي كاركرده و يا ثبت نخستين سيم كارت استفاده شده در گوشي هاي نو از اهميت ويژه اي برخوردار است كه غفلت از آن مي تواند عواقب جبران ناپذيري را به همراه داشته باشد.

 

در صورت مفقودي يا مسروقه شدن گوشي هوشمند چه بايد كرد؟

در صورت مفقود شدن گوشي هوشمند يا به سرقت رفتن آن، پيشنهاد مي شود در اسرع وقت براي جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي و پرداخت صورت حساب هاي نجومي در گام اول سيم كارت خود را مسدود نموده و سپس با استفاده از روش هاي معمول نسبت به رديابي سيم كارت اقدام نماييد.

در حال حاضر همه اپراتورهاي فعال در كشور روش هاي مختلفي را براي مسدود كردن سيم كارت هاي خود ارائه مي دهند كه مشتركين مي توانند در چنين شرايطي از آن استفاده نمايند.

 

روش هاي مسدود كردن سيم كارت در اپراتور رايتل:

1.     تماس با شماره 200 از خطوط رايتل يا شماره 09202000000 از ساير خطوط

2.     از طريق سامانه يا اپليكيشن رايتل من

3.     مراجعه حضوري به فروشگاه هاي مجاز رايتل و يا نمايندگان فروش و خدمات رايتل با به همراه داشتن كارت شناسايي معتبر

بعد از مسدود كردن شماره، در گام بعدي لازم است براي رديابي گوشي هوشمند خود اقدام نماييد.

 

مراحل رديابي براي مشتركين اپراتور رايتل در صورت مفقودي يا به سرقت رفتن گوشي هوشمند به شرح ذيل مي باشد:

·        در گام نخست بايد شماره سريال يا IMEI گوشي هوشمند خود را كه يك عدد 15 رقمي است از طريق سيم كارت رايتل يا خطوط ترابرد شده به شبكه رايتل به سر شماره 6101 پيامك كنيد. ( شماره سريال بر روي جعبه گوشي هوشمند درج شده است )

·        پس از ارسال شماره سريال، از سوي اپراتور رايتل پيامكي با اين محتوا دريافت مي كنيد:

" مشترك گرامي، اگر در زمان مفقودي گوشي از سيم كارت رايتل استفاده مي كرديد، خواهشمند است شماره آن و در غير اين صورت عدد 0 را ارسال فرماييد."

·        در مرحله بعد بايد از بين بازه هاي زماني كه برايتان ارسال مي گردد؛ گزينه مد نظر خود را براي رديابي گوشي انتخاب نموده و عدد مربوط به گزينه را ارسال فرماييد:

عدد 1 : از 10 روز گذشته تا ابتداي روز جاري

عدد 2 : از ابتداي روز جاري تا 10 روز آينده

عدد 3 : از 10 روز گذشته تا 10 روز آينده

توجه داشته باشيد كه با ارسال گزينه 1، نتيجه رديابي بعد از 24 ساعت براي شما ارسال مي گردد. در صورت ارسال عدد 2 يا 3 هر زمان كه نتيجه رديابي مثبت باشد، به مشترك اطلاع رساني خواهد شد و در صورت منفي بودن حداكثر پس از 10 روز پاسخ اعلام مي شود.

·        در نهايت، پس از كسر هزينه، درخواست شما براي رديابي در سيستم ثبت خواهد شد. ( هزينه پيامك هاي ارسالي به سرشماره 6101 مطابق تعرفه عادي انگليسي / فارسي محاسبه مي شود)

 

نكات و قوانين سرويس رديابي گوشي مفقودي / مسروقه

·        اين سرويس فقط مثبت يا منفي بودن نتيجه رديابي را مشخص مي كند و ارائه اطلاعات هويتي در مورد فرد استفاده كننده از گوشي، تنها از طريق ارائه دستور قضايي امكان پذير است.

·        تعرفه استفاده از سرويس رديابي گوشي مفقودي / مسروقه به صورت حساب مشتركين سيم كارت دائمي رايتل اضافه شده و از شارژ ريالي مشتركين سيم كارت اعتباري رايتل كسر مي گردد.

·        در صورت منفي بودن پاسخ در بازه زماني انتخاب شده، مشترك مي تواند درخواست رديابي گوشي را دوباره ثبت نمايد.

·        در صورت مثبت بودن نتيجه درخواست، پيامكي شامل نتيجه، تاريخ رديابي و كد رهگيري براي مشترك ارسال مي گردد كه بهتر است مشترك در اسرع وقت براي طي مراحل قانوني و تهيه دستور قضايي اقدام كند. ( به همراه داشتن كد رهگيري كه در پيامك براي مشترك ارسال شده، براي ثبت در دستور قضايي مورد نياز مي باشد )

·        مشترك مي تواند با ارسال عدد 9 به سرشماره 6101 سوابق درخواست هاي خود را مشاهده نمايد.

 

با توجه به اين كه گوشي هاي هوشمند امروزي، از امكانات خاصي براي پيشگيري از اين گونه اتفاقات ناخوشايند برخوردارند، پيشنهاد مي شود قبل از وقوع حادثه، كليه اقدامات امنيتي لازم در گوشي را اجرا كنيد، تا در صورت به سرقت رفتن گوشي هوشمند بتوانيد از آنها استفاده نماييد.

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۳:۲۱ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :