رندباز رندباز .

رندباز

روش هاي مسدود سازي تماس بين الملل در گوشي هاي هوشمند

در روزها و ماهاي اخير بسياري از مشتركان اپراتور ها بسيار ناراحت و شاكي بودند به خاطر اين كه شماره هاي ناشناس به مردم زنگ ميزده و همين قضيه اعتراض مردم را به  به وجود آورده است . خيلي ها از طريق پليس فتا شكايت كرده اند و خواستار پيگيري اين موضوع شده اند و بسياري از مردم  هم به نوع زنگ ها بي توجه بوده اند . به هر حال اين زنگ ها فقط مخصوص ايران نمي شود و بسيار از كشور ها با اين مشكل مزاحمت براي افراد را دارند.در اين روز ها مردم بايد حواس شان را بسيار جمع كنند تا خدايي نكرده مورد سوءاستفاده قرار نگيرند و پليس فتا در اين چند وقت بسيار خوب عمل كرده است و با پيامك هايي باعث آگاه سازي جامعه شده است و بسيار سطح آگاهي را براي مردم بالا برده است  و بسيار در تلاش است كه مردم دچار اين سو استفاده هاي اين طوري نشوند

در اين نوع از كلاهبرداري، فرد كلاهبردار با يك شماره از خارج كشور تماس مي گيرد كه پاسخگويي به تماس براي دريافت كننده تماس داراي هزينه مي باشد و مخاطب تماس به دليل ناآگاهي از اين موضوع متحمل پرداخت هزينه هاي سنگين و نامتعارف مي گردد.

 

محمد امامي، مدير كل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات در اين خصوص مي گويد: " متاسفانه سازمان تنظيم مقررات نمي تواند اقدامي جدي در اين باره انجام دهد، چرا كه اين يك معضل جهاني است و ما نيز مانند بقيه كشورها، فقط دريافت كننده تماس هستيم و تماس گيرندگان در كشورهاي ديگر هستند."

همان طور كه مدير كل دفتر نظارت اعلام كرده؛ به نظر مي رسد پيشگيري از اين موضوع تنها بر عهده مشتركين تلفن همراه بوده و آنها بايد براي جلوگيري از پرداخت مبالغ نجومي، در زمان دريافت تماس هاي خارجي هوشيارتر از هميشه عمل كنند. البته از سوي رگولاتوري، اپراتورهاي فعال در كشور نيز موظف شدند تا امنيت خاطر مشتركين خود را فراهم نموده و با ارائه راهكارهاي مناسب، زمينه را براي برقراري يك ارتباط امن برقرار سازند.

بر اين اساس درحال حاضر دو روش براي مقابله با كلاهبرداري هاي بين المللي وجود دارد:

 

روش اول: عدم پاسخگويي به شماره هاي مشكوك و ناشناس

در مورد جلوگيري از كلاهبرداري به واسطه تماس هاي بين الملل، پيمان قره داغي، مدير كل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به مشتركين توصيه مي كند در زمان پاسخگويي به تماسهاي اين چنيني، دقت بيشتري داشته باشند. مدير كل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده در اين مورد توصيه مي كند كه مشتركان در صورت مشاهده تماس از دست رفته بر روي تلفن همراه خود، حتما به پيش شماره دقت كنند. در صورتي كه پيش شماره متعلق به ايران نبود، به هيچ عنوان با آن شماره تماس نگيرند.

بنابراين اگر مشتركين در صورت دريافت تماس با شماره هاي ناشناس و مشكوك بين المللي، جلوي حس كنجكاوي خود را گرفته و از پاسخگويي به اين گونه تماس ها اجتناب نمايند، به راحتي مي توانند از اتفاقات و مشكلات بعدي كه منجر به درآمدزايي مبدا تماس و تحميل شدن هزينه هاي سنگين براي مشترك مي گردد؛ جلوگيري نمايند.

 

روش دوم: مسدود سازي تماس هاي بين الملل

اگر چه عدم پاسخگويي به تماس هاي خارجي ناشناس مي تواند به عنوان يك روش راحت و سريع، بسيار مفيد و كاربردي باشد، ولي مشتركين مي توانند در صورت تمايل تمامي تماس هاي ورودي از خارج كشور را بر روي خط خود مسدود كنند. اين اتفاق كاملا شبيه مسدود سازي تماس هاي ورودي و خروجي بين المللي در تلفن هاي ثابت بوده و در صورت اجرا، ديگر تماسي از خارج كشور با شماره مشترك برقرار نمي شود.

با توجه به اين كه دو اپراتور برتر تلفن همراه در كشور، راه هايي را براي مسدود سازي تماس هاي بين الملل در نظر گرفته اند، مشتركين سيم كارت هاي دائمي و اعتباري اين اپراتورها مي توانند در صورت اطمينان از قطع تماس هاي بين الملل از روش هاي ذيل استفاده نمايند:

 

مسدود سازي تماس بين الملل در سيم كارت هاي همراه اول

سرويس محدوديت مكالمه بين الملل ( تماس هاي 00 به شماره هاي خارج از كشور) كه اپراتور همراه اول براي كليه مشتركين خود در نظر گرفته است، به عنوان يك راهكار مناسب براي جلوگيري از سوء استفاده و كلاهبرداري هاي اين چنيني مي تواند كارگشاي مشتركيني باشد كه نيازي به تماس هاي بين الملل ندارند.

 تمامي مشتركين سيم كارت دائمي همراه اول و سيم كارت اعتباري همراه اول مي توانند با استفاده از كد هاي دستوري كه در جدول ذيل آمده به صورت رايگان نسبت به مسدود سازي تماس هاي بين الملل خود اقدام نمايند:

 

نوع درخواست

كد دستوري

ايجاد محدوديت مكالمه بين الملل

# 1 * 2922 * 10 *

رفع محدودديت مكالمه بين الملل

# 2 * 2922 * 10 *

اعلام وضعيت محدوديت

# 0 * 2922 * 10 *

دريافت راهنماي سرويس

# 9 * 2922 * 10 *

 

علاوه بر اين همراه اول به مشتركين خود هشدار مي دهد در صورت مشاهده هر گونه تماس بين الملل از دست رفته، به كد كشور تماس گيرنده توجه نموده و در صورتي كه شماره مشكوك يا ناشناس به نظر مي رسيد، از تماس مجدد با شماره اكيدا خودداري نمايند.

مشتركين سيم كارت دائمي و سيم كارت اعتباري همراه اول مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد سرويس مكالمه بين الملل به وب سايت اين اپراتور به آدرس https://mci.ir/international-call مراجعه نمايند.

 

 

 مسدود سازي تماس بين الملل در اپراتور ايرانسل

اپراتور ايرانسل نيز براي جلوگيري از هر گونه كلاهبرداري به واسطه تماس هاي بين الملل، از شهريور ماه 1395 كدهاي دستوري اختصاصي براي مسدود سازي اين تماس ها در نظر گرفته كه در دسترس كاربران بوده و به آنها كمك مي كند تا از سودجويي افراد كلاهبردار پيشگيري نمايند.

به همين منظور مشتركين سيم كارت دائمي ايرانسل و سيم كارت اعتباري ايرانسل، مي توانند در صورت تمايل براي مسدود سازي تماس هاي بين الملل به صورت رايگان از كد دستوري كه در جدول زير آمده استفاده نمايند:

 

نوع درخواست

كد دستوري

مسدود سازي تماس هاي بين الملل

# 1 * 8 * 1* 555 *

فعال سازي تماس هاي بين الملل

# 1 * 8 * 1* 555 *

 

 

بر اساس اعلام روابط عمومي ايرانسل، استفاده از كد هاي دستوري ذكر شده، امكان تماس با خطوط بين المللي را به طور كامل مسدود ساخته و از كلاهبرداري هايي كه به شيوه " تماس از دست رفته ناشناخته بين المللي " صورت مي پذيرد، جلوگيري مي نمايد. علاوه بر اين توصيه مي شود در صورتي كه مشترك دريافت كننده تماس بين الملل مي باشد، به زمان تماس دقت نموده و در صورتي كه بر روي صفحه گوشي به جز كدهاي 0098 يا 98+ كد ديگري مشاهده كرد، بلافاصله تماس را قطع نموده و شماره را بررسي نمايد.

درست است كه بعد از اعلام رگولاتوري اپراتورها تلاش نمودند تا همسو با توسعه تكنولوژي و بسط زير ساخت هاي ارتباطي، اقدام به طراحي بسترهاي امن براي مشتركين خود نموده و راهكارهاي مسدود سازي خطوط بين الملل را پيشنهاد دهند؛ ولي اين روش براي مشتركيني كه هيچ دوست و آشنايي در خارج از كشور نداشته و مطمئن هستند؛ هيچ تماس بين المللي دريافت نخواهند كرد، مناسب تر و كاربردي تر مي باشد.

 در هر صورت، هوشياري كامل كاربران در زمان پاسخگويي به تماس هاي خارجي، بهترين و مفيد ترين راهكار براي جلوگيري از هر گونه سوء استفاده و كلاهبرداري از طريق تماس ها بين الملل مي باشد كه نه تنها شرايط را براي كلاهبرداران سخت تر مي سازد بلكه فضا را براي برقراري يك ارتباط لذت بخش هموار مي سازد.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۴:۰۳ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :