رندباز رندباز .

رندباز

كاربران، پيامك ارسالي از سوي سازمان تنظيم مقررات مبني بر تعداد سيم كارت را جدي بگيرند

اين روز ها  براي بعضي از افراد  كه سيم كارت به نام خودشان هست پيامك هايي از طريق سازمان تنظيم مقررات مي آيد كه  آن را بايد بسيار جدي بگيريم . در اين روز ها  به خاطر مشكلاتي كه ممكن است از طريق سيم كارت هايي  كه مالك شان خود صاحب استفاده كننده سيم كارت بايد بعضي مشكلات از طريق  پيامك از سوي سازمان تنظيم مقررات را جدي گرفت  و. اين پيامك ها را براي كساني كه سيم كارت هاي فعال از اپراتور فعال در كشور هستند ارسال مي كنند تا مردم بفهمند كه هر كس چند سيم كارت فعال در داخل كشور دارد تا بتواند اگر سيم كارتي را نمي خواهد غير فعال  و مسدود كند تا مشكلي براي فرد پيش نيايد. اين كار بسيار فوق العاده بوده و باعث اين شده كه در اين چند وقت بسياري افراد بسياري از سيم كارت هاي خود را كه خاموش بوده است و ديگر لازم نداشته اند اقدام به مسدود كردن آنها بكند

بنا به گزارش ايرنا، به تازگي پيامك هايي از سوي سازمان تنظيم مقررات به مردم ارسال گرديده است كه آن ها را از تعداد سيم كارت هايي كه به نامشان است، مطلع مي كند. اين اقدام كه در راستاي حمايت از حقوق مصرف كننده صورت پذيرفته؛ گامي است بسيار مهم در كاهش جرايمي كه از سوي عده اي سودجو در فضاي مجازي انجام مي پذيرد. اين افراد با استفاده از اسناد هويتي ديگران، اقدام به خريد سيم كارت كرده و با كمك آنها جرائم مختلفي را انجام مي دهند كه در نهايت مشكلات عديده اي را براي صاحبان سيم كارت ايجاد مي كند.

 

در همين مورد، پيمان قره داغي، مدير كل حفاظت از حقوق مصرف كننده سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي توضيح داد: " در گذشته مردم براي اطلاع از تعداد سيم كارت هايي كه به نامشان ثبت شده، بايد از طريق سرشماره  3000150 درخواست خود را ارسال و جوابش را دريافت مي كردند. طبيعي است كه بسياري از مردم به دليل عدم آگاهي از اين روش ها، اطلاعي از اين كه چند سيم كارت به نامشان ثبت شده؛ ندارند. به همين دليل سازمان تنظيم مقررات تصميم گرفت از طريق سرشماره مشخص براي تمام كاربران اپراتورها، پيامك ارسال كرده و آنها را از مالكيت سيم كارت ها مطلع كنند."

از آنجا كه در سال هاي اخير جرايم سايبري و كلاهبرداري هاي اينترنتي و پيامكي به ميزان قابل توجهي رشد داشته و اين افراد تلاش مي كنند تا با استفاده از روش هاي مختلف؛ اعتماد كاربران را جلب كرده و با اعمال فيشينگ به راحتي كلاهبرداري كنند، لازم است كه علاوه بر كاربران، مسئولان امر نيز نسبت به اين موضوع هوشياري كامل داشته و با انجام محدوديت ها، شرايط را براي انجام چنين اعمال مجرمانه اي سخت تر كنند.

 

مدير كل حفاظت از حقوق مصرف كننده سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در ادامه افزود: " اكنون در" درگاه ملي خدمات دولت هوشمند " نيز امكاني وجود دارد تا افراد ثبت نام كنند و با ورود به بخش خدمات مستقيم، خدمات امور عمومي را انتخاب كنند تا آنها را به سمت سرويس ها هدايت كند. در اين مرحله مي توانند با ورود به بخش تعداد خطوط مشتركين تلفن سيار و ثابت، از تعداد خطوط همراه و ثابتي كه به نام آنها وجود دارد، مطلع خواهند شد."

سپس ايشان تاكيد نمودند: " افرادي كه از طريق پيامك ارسالي متوجه ميشوند سيم كارت ثبت شده متعلق به آن ها نيست، بايد با مراجعه به سايت اپراتورها، شماره كد دستوري و در برخي موارد مراجعه حضوري، سيم كارتي كه به نامشان نيست را مسدود و يا مديريت كنند. ما جلسات متعدي با تمام اپراتورها داشتيم تا آنها زير ساخت مناسب براي اين استعلام را مهيا كنند كه اين اتفاق نيز رخ داد. اكنون حتي نياز به مراجعه حضوري براي مسدود سازي و مديريت سيم كارت ها نيست و زير ساخت مناسب براي انجام غير حضوري اين كار از طريق مراجعه به پورتال و تلفن هاي پشتيباني مهياست. همچنين اگر در مواردي خاص نياز به مراجعه حضوري باشد، كاربران مي توانند به عاملان فروش سيم كارت در سراسر كشور مراجعه كنند."

 

با توجه به اين كه كلاهبرداران مجبورند براي ادامه روند كلاهبرداري، همواره شماره هاي خود را تغيير دهند و براي ارسال پيامك از يك شماره ثابت استفاده نكنند، براي ادامه اين روند آنها از لحظه اي غفلت و يا نا آگاهي ديگران سوء استفاده كرده و با خريد سيم كارت به نام ديگران، اقدام به ارتكاب جرم و تخلف مي كنند كه اين جرايم به نام مالك سيم كارت ثبت مي گردد. زيرا بر اساس قانون در صورت وقوع جرم با استفاده از سيم كارت مانند كلاهبرداري يا مزاحمت تلفني، تنها مالك سيم كارت ( حتي اگر سيم كارت در تصرف وي نباشد) بايد در مراجع قضايي حضور يافته و نسبت به جرم صورت پذيرفته؛ پاسخگو باشد.

قره داغي درباره سوء استفاده هايي كه از طريق سيم كارت انجام مي گيرد، توضيح داد: " اكنون يك سري پيامك هاي جعلي براي كاربران ارسال مي شود كه با كليك روي آنها حساب افراد خالي شده و اصطلاحا فيشينگ صورت مي گيرد. براي تحقيقات در خصوص اين تخلف و تخلفات ديگر مانند مزاحمت تلفني و اينترنتي، اولين اتهام متوجه صاحب سيم كارت است. "

 

ايشان در پاسخ به اين سوال كه با وجود سخت گيريهاي زيادي كه در شرايط كنوني براي دريافت سيم كارت وجود دارد، چگونه افراد سودجو مي توانند با استفاده از اسناد هويتي ديگران، اقدام به خريد سيم كارت نمايند، گفت: " اكنون مدتي است كه احراز هويت به صورت رمز يكبار مصرف ( OPT ) انجام مي شود و قوانيني براي آن در نظر گرفته شده كه نمي توان آن را دور زد. اما در گذشته كه خريد سيم كارت با اين ميزان سخت گيري همراه نبود، افرادي از خلا قانوني سوء استفاده كردند و با استفاده از اسناد هويتي ديگران، سيم كارت هايي را با نام خود زدند كه صاحب شان از آن خبر ندارند."

حال كه با ارسال پيامك از سوي سازمان تنظيم مقررات، همه كاربران از تعداد سيم كارتي كه به نامشان مي باشد؛ آگاهي پيدا كردند لازم است مشتركين كليه اپراتورها اين پيامك را جدي گرفته و نسبت به مسدود سازي سيم كارت هايي كه در تصرف آن نيست؛ اقدام نمايند.

 

براي اين كار اپليكيشن همراه من (my mci ) در همراه اول، اپليكيشن ايرانسل من ( my ***cell)  در ايرانسل و اپليكيشن رايتل من ( my rightel) در رايتل، شاتل ( my shatel) و سامانتل ( my samantel ) آماده ارائه خدمات مبتني بر مسدود سازي سيم كارت به مشتركين خود مي باشند. مشتركين سيم كارت هاي مجازي تلفن همراه ( MVNO) مانند : هاي وب، آپ تل و لوتوس نيز مي توانند با مراجعه به وب سايت اپراتور مربوطه و انتخاب يكي از گزينه هاي " عدم نياز به سيم كارت" يا "عدم اطلاع از صدور سيم كارت " نسبت به سلب مالكيت سيم كارتي كه در آن اپراتور به نامشان ثبت شده؛ اقدام نمايند.

 

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۱۱:۵۷ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :