رندباز رندباز .

رندباز

رشد سرعت اينترنت در كشور، تخيل يا واقعيت؟!

اين روزها وضع اينترنت در كشور بسيار بد و ضعيف است . از روزي كه دولت آقاي رئيسي امده است و وزير ارتباط عوض شده است وضع اينترنت بهبودي پيدا نكرده است و بلكه اوضاع هم بدتر شده است . در روز هاي نخست وزير ارتباطات قول  داده بود كه وضع اينترنت را بهبود ببخشد و وضع آشفته دنياي اينترنت كشور را سر و ساماني دهد ولي تا امروز هيچ اتفاقي در مورد اينترنت نيفتاده است و حتي اوضاع بدتر هم شده است. اين روز ها كه با اجازه دولت هم اپراتور هاي سيم كارت افزايش قيمت داشته اند و حتي بسته هاي با صرقه را حذف كردهاند به بهانه زيرساخت هاي نامناسب اينترنت . حال بحث اين است كه اينترنت مي خواهد رشد سرعت را در كشور را  تجربه كند و زير ساخت هاي را براي اينترنت پر سرعت آماده و مهيا كنند. وزير ارتباط در اين چند وقت بسيار تلاش كرده كه اوضاع اينترنت خانگي  و اينترنت را به هر نحوي كه شده است درست كند.

به نقل از پايگاه خبري رندباز، عيسي زارع پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پايان جلسه هيات دولت درباره طرح صيانت و افزايش بهاي اينترنت بيان داشتند:" اپراتورهاي تلفن همراه( همراه اول،ايرانسل،رايتل و...) از ما خواستند با توجه به تورمي كه در اين چند سال بوده، بسته هاي جديد با قيمت جديد معرفي كنند كه ما مخالفت كرديم ".

ايشان در ادامه تاكيد كردند" ما مخالف هرگونه افزايش قيمت و معرفي بسته هاي جديد با قيمت هاي جديد هستيم؛ مگر اين كه تضمين دهند كيفيت شبكه را طي يك برنامه زمان بندي مشخص افزايش مي دهند."

اصلاح تعرفه هاي اينترنت از جمله مطالباتي بود كه در ماه هاي پاياني سال از سوي اپراتورها مطرح شد و توسعه و سرمايه گذاري در اين بخش را در گرو افزايش تعرفه ها با توجه به تورم اقتصادي كشور مي دانستند. با توجه به اينكه مجلس افزايش هر گونه تعرفه اينترنت را تا پايان سال 1400 غيرقانوني و ممنوع اعلام كرده بود، به همين خاطر تمام اميد اپراتورها به دولت سيزدهم بود كه در نهايت با موافقت دولت، از 25 فروردين ماه 1401 تعرفه هاي اينترنت به طور رسمي افزايش پيدا كرد.

وزير ارتباطات در خصوص كندي سرعت اينترنت گفت: " تندي و كندي بايد ملاك داشته باشد؛ ممكن است سرعت اينترنت در خانه ما زياد باشد و در محل كار شما كم باشد يا بالعكس. بر اساس رتبه بندي جهاني كه هفته گذشته منتشر شد، رتبه ما 6 پله ارتقا پيدا كرده، از رتبه 80 به رتبه 74 ارتقا پيدا كرديم. در خصوص سرعت هم در رتبه 21 بوديم و حالا به 25 رسيده ايم. ممكن است در جاهايي اختلال وجود داشته باشد و اين طبيعي است. هر كسي مشكلي داشت مي تواند با سامانه ما تماس بگيرد. ميانگين سرعت كشور رو به رشد است."

براي حل چالش كيفيت اينترنت موضوعاتي مانند : توسعه شبكه ارتباطات ثابت مبتني بر فيبر نوري، اصلاح تعرفه خدمات ارتباطي، راه اندازي نسل پنجم موبايل، پياده سازي دولت هوشمند و ... وجود دارد كه انتظار مي رود بعد از افزايش صد درصدي قيمت اينترنت، شبكه ارتباطي كشور در سال 1401 سرعت و كيفيت اينترنت را به ميزان قابل توجهي بهبود دهد.

زارع پور در خصوص طرح صيانت گفت :" ما چيزي به نام طرح صيانت نداريم و هر زمان مجلس تصويب كرد مي توانيم آن را ببينيم. مجلس مخير است كه قانون گذاري كند. ما از روز اولي كه دولت مستقر شد براي اصلاح طرحي كه در مجلس بود پيش قدم شديم و ده ها جلسه گذاشتيم و شايد ده ها جلسه را بنده خودم با نماينده ها داشتيم و حالا اين طرح به يك بلوغ نسبي رسيده است. "

اما همچنان اشكالاتي كه در آن وجود دارد و بايد ببينيم مسير تصويب آن چگونه در مجلس پيش خواهد رفت. ما دوباره فعال خواهيم شد و آن اشكالات هم اگر برطرف شود موضع دولت اين است كه فضاي مجازي نياز به قانون دارد و 15 سال است كه از آخرين قانون مصوب در اين حوزه مي گذرد.

تابستان 1400 طرح صيانت از حقوق كاربران در فضاي مجازي در فهرست طرح هاي مورد بررسي صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت كه با انتقادات گسترده كاربران فضاي مجازي و رسانه هاي روبرو شد. با وجود همه اعتراضات روز سه شنبه سوم اسفند ماه 1400، كميسيون مشترك طرح حمايت از حقوق كاربران در فضاي مجازي كليات طرح صيانت را به تصويب رساند كه با اعتراضات گسترده كاربران فضاي مجازي رو به رو شد.. اما در ساعات آخر همان روز معاونت قوانين مجلس شوراي اسلامي با صدور نامه اي، مصوبه طرح حمايت از حقوق كاربران در كميسيون ويژه مجلس را باطل اعلام كرد.

با توجه به اين كه اين طرح از نظر نمايندگان مردم به دنبال ساماندهي فضاي مجازي، حمايت از پيام رسان داخلي و متخصصان ايراني است؛ مجلس كاملا مصمم است كه اين طرح را  به پيش ببرد، ولي از سوي ديگر مردم معتقدند دولت با تصويب اين طرح به دنبال اعمال محدوديت بيشتر است. حال بايد منتظر ماند و ديد كه اين طرح پرحاشيه و جنجالي كه به يكي از دغدغه هاي فكري مردم تبديل شده، در نهايت چه سرانجامي خواهد داشت.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۴:۴۱ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :