رندباز رندباز .

رندباز

آيا بالاخره اينترنت پر سرعت 5G در كشور فراگير خواهد شد؟

اين روز ها كه بحث بازسازي زيرساخت هاي اينترنت كشور به گوش مي رسد همه آنهايي كه در حوزه ارتباطات و فناوري هستند در اين فكر هستند كه اپراتور هاي سيم كارت مي خواهند بالاخره از اينترنت 5G رونمايي كنند. در اين روز ها بحث ها بسيار بالا است از يك طرف كه قيمت بسته هاي اينترنت بالا رفته است و بعضي از بهترين بسته هاي اينترنت هم حذف شده توسط اپراتور هاي سيم كارت كه همين مسئله باعث ناراحتي مردم شده است .اينترنت 5G كه تقريبا در همه كشور هاي استفاده ميشه كه پر سرعت ترين اينترنت در جهان است و معدود كشورهايي هستند كه اين نوع اينترنت ندارند كه يكي از اين كشور ها ايران است .حالا كه ايرانسل و همراه بسته هاي خوب شان را حذف كرده اند بايد ديد كه چگونه مي خواهند از دل مردم در بياورند . اين دو اپراتور در تلاش بوده اند كه در اين چند وقت زير ساخت هاي مناسبي را درست كنند

امكانات فوق العاده و ويژگي هاي منحصر بفرد اينترنت 5G سبب شده كه اين نسل خيلي زود جايگزين اينترنت نسل 3 و 4 گردد. كاربراني كه از اين تكنولوژي استفاده مي نمايند، معترفند كه اين تكنولوژي اصلا قابل قياس با اينترنت 3G و 4G نبوده و تمامي جنبه هاي زندگي روزمره را تحت تاثير قرار مي دهد. از مهم ترين مزاياي اين اينترنت كه باعث فراگيري و محبوبيت اين تكنولوژي نيز گشته؛ سرعت بارگذاري و بارگيري اطلاعات، كاهش تاخير و افزايش تعداد وسايل متصل به اينترنت مي باشد.

با توجه به اين كه در اينترنت نسل پنجم سرعت دانلود تا 20 برابر افزايش يافته و ميزان تاخير در انتقال داده ها نسبت به نسل چهارم اينترنت 10 برابر كاهش مي يابد، سوال اينجاست چرا هنوز اين فناوري در كشور ما فراگير نشده است؟

پيش تر از اين اعلام شده بود كه همراه اول، اپراتوري است كه در راه اندازي اين تكنولوژي در كشور پيش قدم شده است. در خبرها نيز آمده بود: سه اپراتور همراه اول، ايرانسل و به زودي مبين نت اينترنت 5G را به خدمات خود اضافه خواهند كرد.

به نقل از شايان فرخ يار، مديركل بازاريابي و فروش انبوه مبين نت، اين شركت در صدد است تا با همكاري و همراهي همراه اول اينترنت نسل پنجم را تا مرداد ماه سال 1401 آغاز كند. بعد از تصويب هيات مديره مبين نت، در صورت تامين منابع، اين شركت در تلاش است تا ظرفيت بيشتري را در قالب سرويس هاي مختلف ايجاد كند كه براي رسيدن به آن لازم است 30 تا 35 درصد از شبكه خود را بهبود ببخشد.

فرخ يار، وارد شدن اينترنت 5G به كشور را وابسته به افزايش تعرفه هاي اينترنت مي داند و در مورد آن مي گويد:" تا پيش از اين كه افزايش قيمتي در كار نبود، براي اپراتورها نيز توجيه اقتصادي براي وارد كردن تكنولوژي 5G به كشور وجود نداشت. با تغييراتي كه در تعرفه هاي اينترنت به وجود آمده است، ممكن است اينترنت بخش ثابت (ADSL ) نيز اقدام به وارد كردن اينترنت نسل پنجم و بي سيم كنند. زيرا هنوز بخشي از فركانس نسل پنجم خالي است.

ايشان در خصوص ميزان پوشش دهي نسل پنجم اينترنت شركت مبين نت بيان داشتند :" مبين نت فعلا تنها تعدادي از مناطق را تحت پوشش 5G قرار مي دهد. چرا كه مودم هاي اين تكنولوژي بسيار گران هستند. به عنوان مثال هر مودم 200 تا 2500 دلار قيمت دارد."

طبيعتا با قيمت گران اين مودم ها، قيمت بسته هاي اين اينترنت نيز بسيار گران خواهد بود. فرخ يار درباره قيمت اينترنت نسل پنجم گفت:" زماني كه اينترنت 5G وارد كشور شود، قيمت بسته هاي نامحدود آن كمتر از 500 هزار تومان نيست."

البته در حال حاضر سايت هاي محدودي توسط شركت هاي بزرگ مخابرات ايران در شهرهاي تهران، مشهد و كيش راه اندازي شده كه اين فرصت را به عموم مردم مي دهد تا از اين ويژگي منحصر بفرد استفاده كنند، سوال اينجاست كه چه زماني نسل پنجم اينترنت براي تمامي كاربران در كشور فعال خواهد شد؟

بر اساس اعلام كارشناسان براي گسترش اينترنت 5G مهمترين مساله آماده سازي زير ساخت هاي اين فناوري مي باشد كه اين امر منوط به پيشرفت در دو حوزه شبكه و گوشي هاي هوشمند مي باشد.

با توجه به اين كه بر اساس اطلاعيه سازمان تنظيم مقررات راديويي كه در واكنش به اخبار گراني اينترنت پيش تر از اين منتشر شده بود، لازم است اپراتورها بخش عمده درآمد حاصله از اين سه برابري قيمت ها را صرف توسعه شبكه و زير ساخت ها كنند، قطعا پيشرفت در اين حوزه و آماده سازي زير ساخت هاي لازم در دستور كار اپراتورها خواهد بود و به زودي بايد شاهد تحقق برنامه هاي از پيش برنامه ريزي شده آنها در جهت توسعه زير ساخت ها و آنتن هاي جديد باشيم.

علاوه بر اين استفاده از اينترنت نسل پنجم فقط از طريق گوشي هايي امكان پذير است كه اين فناوري را پشتيباني مي كنند كه در حال حاضر تقريبا تمام گوشي هاي جديد برندهاي مختلف مجهز به اين فناوري مي باشند و افراد مي توانند با تهيه يك گوشي هوشمند مدرن به راحتي از اين تكنولوژي بهره مند گردند.

يكي از كارشناسان اين حوزه دليل عدم پيشرفت 5G را انحصار و بسته بودن فضاي واردات گوشي در كشور دانسته و در اين زمينه مي گويد: "صاحبان كسب و كار و فعالان در اين صنعت، تمايل نداشتند كه گوشي هاي 5G زودتر از گوشي هايي كه در انبار دارند، وارد كشور بشود تا مردم بتوانند از قابليت هاي آن استفاده كنند. به هر حال هنوز در بازار و انبارهاي تاجران گوشي هاي هوشمند، موبايل هاي 4G وجود دارد. آنها بايد درآمد و سود خودشان را از بازار ببرند تا بستر و پلتفرم جديد 5G وارد كشور شود.

با توجه به گفته هاي اين كارشناس يكي از مهمترين دلايل عدم فراگيري تكنولوژي 5G در اين يك سال اخير، انحصاري بودن فضاي واردات گوشي هاي هوشمند مي باشد كه انتظار مي رود براي ايجاد تغيير در اين فضا نيز اقدامات اساسي و مهم صورت پذيرد.

البته بايد در نظر گرفت به دليل بروز بودن اين تكنولوژي، گوشي هاي هوشمندي كه از اين فناوري پشتيباني مي كنند گران بوده و كاهش قدرت خريد مردم در اين سال هاي اخير اجازه خريد تلفن هاي همراه گران را نمي دهد.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۳:۲۲ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :