رندباز رندباز .

رندباز

كاربران ايراني در اعتياد به گوشي رتبه ششم را ازآن خود كردند

در طي چند سال اخير كه  مدل هاي بهتر گوشي هاي هوشمند آمده است و همه شركت هاي گوشي ساز در حال رقابت با همه درگير هستند كه مدل هاي جديدي را به بازار عرضه كنند. در اين حال استفاده از گوشي در چند سال اخير به شدت افزايش داشته به نحوي كه بعضي ها به آن معتاد شده اند. در ايران هم اكثر مردم معتاد به گوشي هستند .

قطعا گوشي هاي هوشمند مانند هر وسيله ديگري اختراع شدند تا در اختيار انسان ها بوده و باعث سهولت در ارتباطات و انجام امور گردند. ولي به نظر ميرسد به دليل عدم آگاهي، استفاده افراطي از موبايل جايگزين استفاده مفيد از اين وسيله شده است و كم كم نحوه استفاده از اين فناوري نوظهور به معضل مهمي بدل گشته است.

 

اعتياد يا وابستگي؟

 

بديهي است ظهور اينترنت، سبك زندگي و انجام امور روزمره را به كلي دگرگون ساخت و تاثير بسيار زيادي بر انجام كارهاي فردي و اجتماعي افراد داشته است. بعد از شيوع ويروس كرونا ضرورت انجام كارها براي حفظ فاصله اجتماعي از طريق فضاي مجازي و اينترنت افزايش پيدا كرد و بسياري از كارها با سرعت و سهولت بيشتري صورت مي پذيرد.

ولي از طرف ديگر برگزاري كلاس هاي آنلاين و آموزش هاي مجازي خريد گوشي هاي هوشمند براي كودكان در سنين پايين را سبب گرديد؛ به طوري كه در حال حاضر به طور ميانگين يك كودك در سن 10 سالگي صاحب نخستين گوشي هوشمند خود مي شود كه همين امر ميزان استفاده نوجوانان و جوانان را افزايش داده و آنها مدت زمان زيادي از وقت خود را به صفحه نمايش خيره مي شوند. اين موضوع كه نگراني ها و دلواپسي هاي زيادي را براي خانواده ها به همراه داشته است، موضوع تحقيق دانشگاه هاي مختلفي از جمله دانشگاهي در كره جنوبي قرار گرفته و نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد كه احتمال بروز مشكلات ذهني از جمله استرس و افسردگي در نوجواناني كه مدت زمان زيادي از وقت خود را صرف كار با اين گجت ها مي كنند؛ بسيار بيشتر از ساير نوجوانان است.

گوشي هاي هوشمند و نحوه استفاده از آن موضوع بسيار مهمي است كه از جنبه هاي مختلف مورد توجه پژوهشگران بوده و جنبه هاي مختلف آن مانند استفاده بيش از حد گوشي هاي هوشمند بر روابط اجتماعي افراد و يا اثرات رفتاري استفاده افراطي از گوشي هاي هوشمند و ... مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است. مثلا تيم پژوهشي شركت iPass با استفاده از يك جامعه آماري 1700 نفر از كاربران موبايل در آمريكا و اروپا؛ ترجيحات و انتظارات كاربران موبايل در اين مناطق با را با هدف بررسي عادات رفتاري، مورد بررسي قرار دادند.

نتايج اين تحقيقات در خصوص اثرات رفتاري اعتياد به استفاده از گوشي هوشمند بسيار قابل تامل مي باشد. طبق آمارهاي بدست آمده 72 درصد از كاربران تمايل داشتند در هنگام استفاده از سرويس بهداشتي به موبايل خود دسترسي داشته باشند و يك چهارم آنها در حين حمام كردن از گوشي هوشمند خود استفاده مي كنند. 11 درصد اين جامعه آماري بيان كردند كه حتي در مراسم خاكسپاري و سوگواري نيز گوشي هوشمند خود را چك مي كنند و 19 درصد آنها تمايل داشتند در زمان هاي تعامل و ارتباط حضوري با انسان هاي ديگر، به استفاده از گوشي هوشمند و اينترنت ادامه دهند.

در اين بين 61 درصد از اين افراد قطع دسترسي و ترك استفاده از اينترنت برايشان غير ممكن بود و بيش از دو سوم انها در زمان دسترسي نداشتن به اينترنت؛ احساس استرس و عصبانيت مي كنند، به طوري كه براي حفظ ارتباط و دسترسي به اينترنت حاضرند قيد فعاليت هاي اجتماعي ديگر خود را بزنند.

پيش از اين نيز پژوهش هاي مشابه ديگري در خصوص احتمال كنار گذاشتن برخي رفتارهاي اعتياد گونه و لذت بخش مانند خوردن فست فودها، مصرف سيگار، الكل و مواد مخدر انجام شده است كه نشان مي دهد به ترتيب 42، 41، 33 و 31 افراد حاضر نبودند اين عادت خود را ترك كنند. نكته قابل توجه اين است كه با يك مقايسه ساده احتمال كنار گذاشتن اين رفتارهاي مضر و اعتياد گونه از احتمال كنار گذاشتن هميشگي گوشي هاي هوشمند بيشتر است.

 

نتايج پژوهش بر اعتياد موبايلي 24 كشور

 

استفاده افراطي از نظر پژوهشگران و متخصصان اين حوزه زنگ هاي خطر را به صدا در آورده كه لزوم تحقيقات بيشتر در خصوص اعتياد به گوشي هاي هوشمند را ضروري مي سازد.

يكي از مهمترين و دقيق ترين اين تحقيقات پژوهشي است كه توسط دانشگاه مك گيل كانادا بين سال هاي 2020-2014 انجام شده ونتايج ان در ژورنال "Computers in Human Behavior" منتشر شده است. محققان براي اجراي اين پروژه تحقيقاتي كه بر روي حدود 34 هزار كاربر موبايل در 24 كشور دنيا انجام شده است؛ 81 پژوهشي كه پيش تر بر اساس مقياس اعتياد به موبايل، ميزان استفاده نوجوانان و جوانان از موبايل را بررسي كرده بودند، مد نظر قرار دادند.

بر اساس اين پژوهش مقياس اعتياد به گوشي هوشمند بر اساس مقياس اعتياد به موبايل ( Smartphone Addiction Scale ) رده بندي شد. اين مقياس( SAS ) كه ميزان اختلالات در زندگي روزمره به دليل استفاده از تلفن هوشمند را نشان مي دهد، در حال حاضر پركاربردترين معيار اعتياد به گوشي هاي هوشمند است. شركت كنندگان در اين مطالعه كه بيشتر آنها زن بودند ( حدود 60 درصد) با رنج سني 15 تا 35 سال ( ميانگين 8/28 سال ) از نظر از دست دادن كنترل و علايم گوشه گيري در اجتماع مورد بررسي قرار گرفتند كه در نهايت چين با كسب امتياز 36 درصد در صدر اين فهرست قرار گرفت.

نتايج اين پژوهش كه در نوع خودش بسيار بي نظير و قابل تامل است؛ نشان مي دهد كه كشورهاي چين، عربستان سعودي و مالزي در رده هاي اول تا سوم جدول اعتياد به استفاده از گوشي هوشمند قرار دارند و كشورهاي در حال توسعه در عرصه ديجيتال در انتهاي جدول قرار دارند. آنچه در اين جدول بسيار شگفت انگيز است؛ جايگاه ششم كاربران ايراني است كه نشان از استفاده بي رويه و اعتياد آور ايرانيان از موبايل است.

سال هاست كه استفاده اعتياد اور كاربران چيني از گوشي هاي هوشمند زبانزد همگان است، ولي بر اساس اين جدول اعتياد كاربران ايراني نيز نرخ قابل توجهي داشته و نيازمند توجه مي باشد. درست است كه در سال هاي اخير ضريب نفوذ اينترنت در كشور رشد محسوسي داشته و بخش هاي مختلف زندگي از جمله بانك ها، كارهاي خدماتي، آموزشي و حتي بهداشت از طريق گوشي هاي هوشمند انجام مي شود كه همين امر وابستگي زندگي روزمره به اين فناوري را بيش از پيش كرده است و درصد نفوذ آن به زندگي ايرانيان را به ميزان قابل توجهي گسترش داده است. ولي اين در حالي است كه كشورهاي پيشگام فناوري ديجيتال مانند سوئيس، فرانسه و آلمان در قعر اين جدول قرار داشته و با وجود نفوذ بسيار زياد اين فناوري، نحوه استفاده از آن را در بين مردم مديريت كرده اند.

شايد يكي از اصلي ترين علت اعتياد جوانان ايراني با وجود قيمت بسيار بالاي گوشي هاي هوشمند در ايران، به محدود شدن بخش زيادي از سرگرمي هاي آنها به فضاي مجازي و كم هزينه بودن وقت گذراني در اين فضا نسبت به انجام حضوري همان تعاملات باشد.

هرچند كه بر اساس داده هاي بدست آمده وضعيت استفاده زياد از گوشي هاي هوشمند در دنيا بسيار وخيم است و كشورهاي پيشرفته اي مانند كانادا هم در رتبه هفتم اين جدول قرار دارند كه با توجه به نزديكي اين كشور به امريكا انتظار مي رفت؛ امريكا هم در رده بعدي قرار گيرد كه با كمال تعجب آمريكا در رده هجدهم جدول قرار گرفته است. در خصوص بروز چنين فاصله زيادي بين كاربران كانادايي و امريكايي، محققان معتقدند تفاوت هاي اجتماعي و فرهنگي و در دسترس بودن افراد از طريق فضاي مجازي و اينترنت، علت اصلي اعتياد كاربران كانادايي مي باشد.

در هرصورت نتايج اين تحقيقات و بررسي هاي بيشتر نشان مي دهد كه در صورت ادامه اين روند تبعات استفاده اعتياد آور گوشي هاي هوشمند براي كاربران مي تواند جبران ناپذير باشد و فرهنگ سازي و اطلاع رساني دقيق به جوانان و خانواده ها بسيار مفيد و كارآمد خواهد بود.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۵:۵۲ توسط:رضا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :