رندباز رندباز .

رندباز

تاثير سيم كارت دانش آموزي در زندگي نوجوانان

موجود شدن سيم كارت و تلفن هاي همراه در كشور عملكرد هايي مانند دسترسي به اينترنت را براي افراد و يا كاربران آسان تر كرد. و رفته رفته اين موضوع  گسترده تر و پيشرفته شد و امروزه شاهده دنياي مجازي كه اكثر افراد درگير اين فضا شده اند هستيم. بنابراين پيشرفت تكنولوژي به غير از مزايا معايبي نيز دارد كه براي مثال ميتوان به هدر كردن وقت همچنين اعتياد شدي به تلفن همراه اشاره كرد. البته اگر افراد به صورت صحيح از اينترنت و يا فضاي مجازي استفاده كنند از معايب آن ها خبري نيست همانطور كه ذكر شد اين موضوع به قدري گسترده شده است كه امروزه نگراني هايي را براي والدين ايجاد كرده چرا كه اكثر نوجوانان در اين چند سال اخير عملكرد هاي اشتباهي را از سيم كارت ، اينترنت و تلفن همراه هوشمند داشته اند به همين خاطر در اوايل دهه نود سيم كارتي به عنوان سيم كارت دانش آموزي  ارائه شد كه كودكان و نوجوانان تنها دسترسي به شماره هاي خاصي را دارند. زماني كه اين طرح مطرح شد بازخوردي نداشت ولي با غير حضوري شدن مراسم در سالي هايي كه در كشور بيماري كرونا رخ داد خريد اين سيم كارت ها بازخورد بسزايي داشت. 


سيم كارت دانش آموزي چيست ؟

همانطور كه از اسمش پيداست اين نوع سيم كارت مختص به دانش آموزان است و زمان مراجعه براي خريد سيم كارت به اسم دانش آموزان ثبت ميگردد. سيم كارت دانش آموزي مانند سيم كارت هاي عادي مي باشد كه ميتوان به وسيله آن از ارتباطات تلفني و پيامكي برخوردار شد. تفاوت سيم كارت هاي دانش آموزي با سيم كارت هاي عادي استفاده محدود از اين خطوط مي باشد، يعني دانش آموزان مي توانند با استفاده از اين سيم كارت تنها با شماره هاي مشخص شده مانند شماره آتش نشاني، اداره پليس، بيمارستان ها و... برقرار كنند.

همانطور كه ذكر شد طرح سيم كارت دانش آموزي در اوايل دهه نود ارائه داده شد ولي به دلايل مختلف از سيم كارت دانش آموزي استقبال چشم گيري نشد. اما پس از غير حضوري شدن مدارس در دوران پاندمي كرونا فروش سيم كارت هاي دانش آموزي بازار داغي را پيدا كرد.

 

سخنان آقاي شريفي يزدي (جامعه شناس) در رابطه با سيم كارت دانش آموزي

آقاي شريفي يزدي (جامعه شناس) بيان كرد : هر رسانه جذابيت خاص خود را براي مخاطبين دارد، اين رسانه هاي جديد در ابتدا افراد را جذب خود مي كنند تا شروع به چرخيدن در اين فضا كنند. هر شخص به علت هاي گوناگون و هدف هاي مشخص وارد سايت و شبكه ها شده و پس از مدتي اين وب گردي ها به اعتياد به رسانه و شبكه ها تبديل مي شود .

وي افزود : اين اتفاق جهاني بوده و مختص كشور ما نيست. البته در ايران به دليل عدم وجود زير ساخت‌هاي لازم براي جذب نوجوان و جوانان به فعاليت‌هاي درست مثل زير ساخت‌هاي ورزشي و هنري، مسئله كمي پررنگ‌تر است.

اين كارشناس ياد آور شد : در دوره هاي گذشته تلويزيون نقش پر رنگي در زندگي شهروندان داشت ولي اكنون براي نسل جديد شبكه هاي اجتماعي جايگزين تلويزيون شده است. و اين موضوع روي عملكرد افراد در ابعاد مختلف تاثير گذار مي باشد. تاثيرات جسماني به لحاظ گرفتن تحرك و اضافه وزن در نسل هاي امروزي و كاهش توان فكري جوانان و نوجوانان و افت تحصيلي از ديگر اثرات مخرب دنياي مجازي براي نسل جوان است.

وي ادامه داد : در دنيا طرحي وجود دارد كه والدين براي كودكان و نوجوانان خود سيمكارت و گوشي هوشمندي را تهيه مي كنند تا فرزندانشان امكان تماس با شماره هاي مشخص شده در شرايط ضروري را داشته باشند. لازم به ذكر است كه اين سيم كارت ها دسترسي به اينترنت ندارند و با استفاده از آن فقط ميتوانند با شماره هاي اضطراري تماس بگيرند. در كشور ما هم به همين دليل سيم كارت هاي دانش آموزي به بازار عرضه شده است.

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۴:۳۴ توسط:رضا موضوع: